söndag 16 april 2017

Skuggan av ett år

Bilden hittade jag på Google
Författare: Hannah Richell
Titel: Skuggan av ett år
Genre: Thriller
Antal sidor: 443
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Shadow Year
Översättning: Lisbet Holst
Serie: -
Utgivningsår: 2013 (min 2016)
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 26 mars 2017
Betyg: 4


Bakgrundstext: Året är 1980 när Kat beger sig till en övergiven stuga på den engelska landsbygden tillsammans med fyra vänner. Efter att de lämnat universitetet har de bestämt sig för att under ett år bo i stugan och leva på det som naturen har att ge. Till en början tycks allt idylliskt, men med tiden ökar motsättningarna inom gruppen. När en oväntad gäst en dag knackar på dörren förändras allt.
     Trettio år senare får Lila ett anonymt brev med nyckeln till den avlägsna stugan. Efter en tragisk olycka och ett krisande äktenskap finner hon ro och ny mening i renoveringen av det förfallna huset. Men hon kan inte skaka av sig känslan av att det är något med huset som inte stämmer, och hon finner kopplingar till sitt eget förflutna. Varför ser det ut som om stugan lämnats i all hast? Och varför känns det som om någon iakttar henne?

Min kommentar: Det är en bra och välskriven bok där man i vartannat kapitel får följa Kats liv på 80-talet och i vartannat kapitel Lilas liv trettio år senare. Jag tycker boken är seg i början, men den tar sig, och helt plötsligt är jag fast. Historien flätas samman och upplösningen är hjärtskärande. Slutet biter sig fast ordentligt.

Författaren har lyckats mycket bra med att fånga det psykologiska spelet mellan människor som är isolerade under en längre tid under knappa förhållanden. Hon är också duktig på att skildra miljöer och jag är verkligen i den där avlägsna stugan.

I början när jag läste boken så tyckte jag inte att den var speciellt bra, men den växte mer och mer ju längre in i boken jag kom. Jag ville verkligen veta vad som skulle ske. I båda historierna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar