torsdag 6 april 2017

Månadsrapport - Mars

Mars månad är över och vi är snart en vecka in i april, ochdet är dags att försöka ge sig på någon form av sammanställning av månadens lästa böcker.

En underbar semester i två veckor i värmen gjorde att det blev läst en del böcker.

Antal lästa böcker: 6
13. J.K Rowling - Harry Potter and the Goblet of Fire
14. Helen Fielding - Bridget Jones's baby
15. Doris Lessing - Gräset sjunger
16. Lori Nelson Spielman - Det kommer alltid en ny himmel
17. Hannah Richell - Skuggan av ett år
18. Fredrik Backman - Min  mormor hälsar och säger förlåt

Antal lästa sidor: 2 363
Genomsnitt/dag: 76
Genomsnitt/bok: 394
Snittbetyg: 4
Påbörjade serier: -
Ingående serier: 1
Avslutade serier (senast utgivna/senast översatta): -

Biografi: -
Chicklit/Feelgood: 3
Deckare/Kriminalroman: -
Drama: 1
Fakta: -
Fantasy: 1
Historisk roman: -
Humor: -
Klassiker: 1
Skräck/Thriller: -
Ungdom: 1
Bokcirkel: 1

Författare
Kvinnor: 5
Män: 1
Duo: -

Originalspråk svenska: 1
Originalspråk engelska: 1
Författare jag inte läst tidigare: 3
Biblioteksböcker: 3
Böcker i bokhyllan: 3
Lånade av vänner: -
Inbundna: 3
Danskt band: -
Pocket: 3
Ljudbok: -
E-bok: -

Månadens bästa: Det kommer alltid en ny himmel
Månadens sämsta: Bridget Jones's baby
Månadens överraskning: Min mormor hälsar och säger förlåt
Månadens besvikelse: Bridget Jones's baby
Månadens otäckaste: Gräset sjunger

Kommentar
Om månadens bästa: Det här är en solklar vinnare. En helt underbar feelgoodbok. Jag säger inget mer än så.
Om månadens sämsta: Det tar emot att skriva att Bridget Jones var sämst. Men, då jag ju måste jämföra med månadens övriga böcker, så håller den inte riktigt riktigt måttet.
Om månadens överraskning: Jag älskade En man som heter Ove. Den här har jag haft i bokhyllan ett tag. Velat läsa. Men inte riktigt vågat. För jag har varit rädd för att bli besviken. Men, det behövde jag inte varit rädd för...
Om månadens besvikelse: Även om jag visste vad jag hade att vänta mig. En bok som inte hade något med filmen att göra, men som ändå vill det? Eller? Nej, även om jag älskar Bridget, så blev jag lite besviken. Jag håller mig faktiskt till filmversionen.
Om månadens otäckaste: En bok kan vara otäck på flera olika sätt. Den gjorde mig både illamående och upprörd. Ämnet rasism och klasskillnader är i allra högsta grad lika aktuell nu som 1950 då boken kom ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar