torsdag 20 april 2017

Fantastiska vidunder och var man hittar dem

Bilden hittade jag på Google
Titel: Fantastiska vidunder och var man hittar dem
Originaltitel: Fantastic Beasts and Where to Find Them
Genre: Äventyr, Fantasy
Regissör: David Yates
Baserad på: Fantastic Beasts and Where to Find Them av J.K. Rowling
Skådespelare: Eddie Redmayne, Ezra Miller, Colin Farrell, Katherine Waterstone, Ron Perlman, Samantha Morton, Gemma Chan, Jon Voight
Utgivningsår: 2016
Längd: 2 timmar 13 minuter
Såg den på: flyget mellan Gran Canaria och Landvetter, 1 april 2017
Betyg: 4

Handling: Under ett uppdrag att dokumentera magiska varelser anländer magizoologen Newt Scamander till New York. Där ställer några förrymda vidunder som var i professor Scamanders vård och den besvärlige mugglaren Jacob Kowalski till problem som allvarligt kan påverka både trollkarlarnas och mugglarnas värld.

Min kommentar: Filmen bygger på boken Fantastiska vidunder och var man hittar dem av J.K. Rowling, författaren till Harry Potter. Historien utspelar sig 70 år före Harry Potters äventyr och bygger på den bok av professor Scamander och som är obligatorisk läsning för alla förstaårselever på Hogwarts...

Jag har inte läst boken. Än. Egentligen borde jag hållit mig från att se filmen innan jag läst boken, men då jag gått och "glanat" på filmen ett tag så kunde jag inte hålla mig.

Det är en underbar film om diverse utrotningshotade magiska djur som professor Scamander vill samla in. Om man förväntar sig en film som  utspelar sig på Hogwarts, fast då långt före Harry Potters tid, så blir man besviken. Det är liksom Harry Potter men ändå inte. Filmen utspelar sig i New York i början på 1900-talet och man får veta att man har ett helt annat förhållande till trollkarlar och häxor i det stora landet i väst.

Det är faktiskt en ganska mörk film, men med flera ljusglimtar. Vem kan motstå Redmaynes plirande blick under luggen lite snett neråt och samtidigt fyrar av ett varmt leende? Eller ett näbbdjur som har en allvarlig kleptomanisk dragning till guld och juveler?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar