söndag 9 april 2017

Hobbit: Femhäraslaget

Bilden hittade jag på Google
Titel: Hobbit: Femhäraslaget
Originaltitel: The Hobbit: The Battle of the Five Armies
Genre: Fantasy
Regissör: Peter Jackson
Baserad på: The Hobbit av J.R.R. Tolkien
Skådespelare: Martin Freeman, Ian McKellen, Richard Armitage, Cate Blanchett, James Nesbitt, Ken Stott, Ian Holm, Christopher Lee, Hugo Weaving, Orlando Bloom, Benedict Cumberbatch m.fl.
Utgivningsår: 2014
Längd: 2 timmar 24 minuter
Serie: Hobbit
Såg den på: Blu-Ray 16 mars 2017
Betyg: 4

Handling: Det avslutade kapitlet i Midgårdssagan. Thorin Ekensköld och Erebors dvärgar har återkrävt sitt hemlands enorma rikedomar men ställs nu inför följderna av att ha släppt lös den skräckinjagande draken Smaug mot de försvarslösa invånarna i Sjöstaden. Samtidigt har Sauron, Mörkrets herre, skickat fram legioner av orcher som utan förvarning går till anfall mot ensliga berget. Bilbo befinner sig helt plötsligt mitt i striden där han kämpar för sitt och sina vänners liv när fem väldiga härar går ut i krig. När mörkret tätnar tvingas dvärgarna, alverna och människorna att välja - gå samman eller förintas?

Min kommentar: Filmen tar vid exakt där "Smaugs ödemark" slutade. Draken Smaug har precis lämnat sitt berg, och är på minst sagt dåligt humör. Han ödelägger en hel stad i sin vrede. Thorin (dvärgkung) får storhetsvansinne och vägrar hjälpa dem som behöver hjälp. Lägg därtill en jättearmé med alver, en (annan) dvärgarmé och en hel drös med orcher som bara vill förstöra allt i sin väg.

I den här filmen är det väldigt många "krigsscener" och det blir nästan för mycket för mig. Nu visste jag ju om detta, då jag såg filmen på bio när den kom, så den här gången var jag rejält förberedd.

Det är en bra avslutande film, med återigen fantastiska miljöer, skådespelare som gör ett bra jobb. Bilbo hamnar lite i skymundan i den här filmen, men den varma och ärliga utstrålningen finns fortfarande kvar. Evangeline Lillys Tauriel är nog min favorit efter Freemans Bilbo. Det är skönt att se att det inte bara är män som kan svinga med svärdet och slåss. ;-)

Jag måste ändå säga att jag är imponerad av att Jackson lyckas klämma till med tre filmer ur en relativt tunn bok...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar