torsdag 13 december 2012

Var är Jane Eyre?

Titel: Var är Jane Eyre (The Eyre Affair)
Originalspråk: Engelska
Författare: Jasper Fforde
Översättare: Ia Lind
Genre: Fantasy
Utgivningsår: 2001 (2006 svensk översättning)
Antal sidor: 359
Baksidetext: Året är 1985, platsen är England. Krimkriget pågår fortfarande, tidsresor är vardagsmat och klonade dronter finns i var mans hem. Här tar man litteratur på blodigt allvar: gatustrider utkämpas mellan militanta Shakespearetolkare och Marlowanhängare.
     Torsdag Nesta är kriminalare vid Litteraturroteln i London. När superskurkan Acheron Hades stjäl ett värdefullt originalmanuskript av Charles Dickens blir hon involverad i utredningen. Plötsligt upptäcker man att Mr. Quaverley i Dickens roman är utplånad i alla senare utgåvor och strax därefter finner man honom mördad. Riktigt allvarligt blir det när Jane Eyre kidnappas. Det mäktiga Brontësällskapet rasar och upploppsstämning sprider sig i landet.
     Torsdag blir tvungen att själv bege sig in i Brontës roman för att förhindra att kaos utbryter.

Var är Jane Eyre? är skriven i samma anda som Liftarens guide till galaxen. Den har legat på New York Times bästsäljarlista och blivit en kultbok i hela världen. Detta är den första boken i en serie av fyra om litteraturkriminalaren Torsdag Nesta.


Min kommentar: Den här boken upptäckte jag på en bokblogg som jag började följa för ett tag sedan, och blev sjukt nyfiken på den. Vad jag inte hade koll på förrän jag egentligen fick den på bibblan, var att det är en fantasybok. Jag måste erkänna att jag hade lite svårt för boken i början och att man kan förflytta sig genom tid och rum, dronter är husdjur och man flyger zeppelinare istället för flygplan osv. Men, så fort jag liksom släppte det där "overkliga/ossanolika" så gillade jag boken mer och mer. Och jag ville egentligen inte boken skulle ta slut. Så vilken tur då att det ytterligare böcker i den här serien!
Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar