lördag 22 december 2012

När döden kom till Pemberley

Titel: När döden kom till Pemberley (Death comes to Pemberley)
Originalspråk: Engelska
Författare: P.D. James
Översättare: Ulla Davidsson
Genre: Spänning
Utgivningsår: 2012
Antal sidor: 288
Baksidetext: Året är 1803, och Elizabeth och Mr Darcy har varit gifta i sex år. De har två vackra och friska gossebarn och lyckan ler mot familjen på godset Pemberley.
     När paret Darcy och deras gäster rundar av kvällen före den årliga höstbalen störtar en droska ut ur skogen. Den stannar framför godset, och den objudna gästen Lydia Wickham kastar sig ut och skriker:
"Min man är mördad!"
     Spelet kan börjar.
    
Det är en perfekt match. Deckardrottningen P.D. James ger sig här i kast med en fortsättning på Jane Austens klassiker Stolthet och fördom , och lägger till sitt eget signum, det som är hennes adelsmärke: en välkonstruerad mordgåta. Två världar möts och blir till stor underhållning.


Min kommentar: Jag ska vara helt ärlig och säga att jag aldrig läst en bok av P.D. James tidigare, men förstår att hon är något av en "deckardrottning". Och vem älskar inte "Stolthet och Fördom"? Det här ska då vara någon form av fortsättning på den klassiska romanen. Och så är det ett litet dödsfall inblandat i det hela. Jag vill inte påstå att det är en hemsk bok. Boken är lättläst, jag klarade av den på en sisådär fyra dagar. Jag vet dock inte om jag tycker att boken var så där jättespännande men ändå helt ok. Helt ärligt så tycker jag att slutet är lite mesigt. Och självklart så såg jag en viss Colin Firth framför mig genom hela boken!
Mitt betyg: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar