söndag 28 september 2014

Raines Dagbok

Titel: Raines Dagbok
Språk: Svenska
Författare: Raine Gustafsson
Genre: Biografi
Utgivningsår: 2010 (Min utgåva: 2010)
Antal sidor: 382
Baksidetext: Våren 1997 kom Raine Gustafsson, hemlös och tämligen nyfrigiven och synnerligen orakad, in på Situation Stockholms dåvarande redaktion med en plastkasse i handen. Där låg ett välfyllt, handskrivet kollegieblock. Sedan den dagen har Raine Gustafsson publicerat sin dagbok i Situation Stockholm och har inte missat en deadline, oavsett var han sovit eller var i Stockholm han befunnit sig.
     Dessa prydligt handskrivna versaler i ett collegieblock har nu, efter tretton år och etthundratrettiofem dagböcker, blivit en bok.

Raines Dagbok är ett unikt dokument, en skildring av Raine Gustafsson, av Stockholm, av tillvaron och verkligheten som den ter sig för någon som inte har en egen dörr att stänga till sitt liv.

Ber om ursäkt för den suddiga bilden...
Min kommentar: I den här boken får vi följa Raine, och hans liv som hemlös i Stockholm. Det skildrar ett annat Stockholm än vad man kanske är van vid. Vi får följa Raines kamp att hitta någonstans att sova för natten och i ett längre perspektiv. Man får dock inte glömma att det här Raines egna ord, hans verklighet. För visst var det så att jag reagerade när jag för x:e gången läser om hans otur. Det kan inte bara handla om otur... Men, det är ju faktiskt så Raine upplevde det. Det här är Raines sanning.

Språket är kanske inte heller det bästa alla gånger, och det är upprepningar på upprepningar. Men, som jag skrev i förra stycket, det här är Raines ord. Raine är ingen författare. Och, det här är Raines dagbok. Rakt upp och ner. Och då får vi leva med upprepningarna. Jag är säker på att min dagbok skulle vara full av upprepningar, om jag hade någon. Eller, det räcker ju att jag kollar min Facebook eller min andra blogg...

Det här är helt klart en läsvärd bok, och jag fick mig en liten tankeställare om hur jag ser på människan...

Betyg: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar