tisdag 2 september 2014

Månadsavslut augusti

Antal böcker: 6

43 Umberto Eco - Rosens namn
44 Stig "Slas" Claesson - Vem älskar Yngve Frej
45 Magne Hovden - Sameland
46 Hanne Örstavik - Hyenorna
47 Sandor Marai - Glöd
48 Raine Gustafsson - Raines Dagbok

Antal lästa sidor: 1 735
Genomsnitt/dag:  56
Genomsnitt/bok: 289
Roman: 5
Klassiker: 2
Biografi: 1

Bokprojektet: -
Kaosutmaningen: 2

Författare

Kvinnor : -
Män: 6
Duo: 6

Originalspråk (svenska): 2
Författare jag inte läst innan: 6
Biblioteksböcker: 5
Böcker i bokhyllan: 1

Månaderns bästa: Vem älskar Yngve Frej
Månadens sämsta: Hyenorna
Månadens överraskning: Glöd
Månadens besvikelse: Hyenorna
Månadens otäckaste: Rosens namn

Kommentar:
Om månadens bästa: Valde den här boken i "stora bokcirkeln" då vi har tema Stig "Slas" Claesson. Hade ingen aning om vilken bok jag skulle välja, men så fick jag höra om den här boken som handlade om ett gäng gubbar som hittade på ett fornminne... Och jag kom att älska boken från sida ett. Kan inte sätta fingret på vad som gör att jag bara älskar boken. Men, det är väl nåt med gamla gubbar ute på landsbygden och fornminnen. Att jag såg Allan Edwall framför mig som skomakaren gör inte saken sämre. Allan spelar för övrigt skomakaren i filmatiseringen av boken. Filmen älskade jag kanske inte lika mycket...

Om månadernas sämsta: Förstår helt enkelt inte boken. Baksidetexten lät ju lovande. X lånar sin kompis lägenhet i en stad vid Englands sydkust, då kompisen åker till Rom för att skriva på sin nästa bok. X behöver finna sig själv igen efter uppbrottet från sin pojkvän. Men, den här föll mig absolut inte smaken. Ändå läste jag ut den. Saken är den att jag aldrig fick riktigt kläm på boken...

Om månadernas överraskning: När jag läste baksidetexten så ska jag vara ärlig och erkänna att jag kanske inte gick i spinn. Två män, träffas återigen efter 41 år utan att ha sett varandra. När de var pojkar var det oskiljaktiga, men något hände... Om jag säger så här, jag läste ut boken på en dag. Jag kunde inte släppa den. Vad var det som gjorde att Konrád bara försvann?

Om månadernas besvikelse: Se Om månadens sämsta

Om månadernas otäckaste: 7 dödsfall på en vecka i ett munkkloster. Behöver jag säga mer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar