tisdag 3 juni 2014

Månadsrapport Maj

I maj fick jag igång läsandet lite igen. Framför allt så fick jag läst ett par böcker i min bokutmaning!

Antal böcker: 8


30 Niklas Rådström - Månens anförvant
31 Birger Lövland - Hilsen fra Svalbard
32 Will Shwalbe - Bokklubben vid livets slut
33 Alison Maloney - Colin Firth, The Biography
34 Jan-Erik Kjellberg - Barnet som ingen ville ha
35 F Scott Fitzgerald - Den store Gatsby
36 Ett Solvarv i Gränna 2014
37 Magnus Elander och Staffan Widstrand - Ajunngilaq Arktiska ögonblick

Antal lästa sidor: 2 177
Genomsnitt/dag: 70
Genomsnitt/bok: 272

Roman: 3
Klassiker: 1
Fakta: 5

Bokprojektet: 4
Kaosutmaningen: 2

Kvinnor: 1
Män: 6
Duo: 1

Originalspråk (svenska): 4 (+ 1 bok på norska)
Författare jag inte läst innan: 7
Biblioteksböcker: 8
Böcker i bokhyllan: -

Månadens bästa: Bokklubben vid livets slut
Månadens sämsta: Månens anförvant
Månadens överraskning: Bokklubben vid livets slut
Månadens besvikelse: Månens anförvant
Månadens otäckaste: Ajunngilaq Arktiska ögonblick

Kommentar:
Om månadens bästa: Jag hade förväntat mig en bok om sorg och saknaden efter en mor. Men, boken handlar mer om att hylla livet, och en familjs relation till varandra och kanske framför allt relationen mellan en son och en mor.

Om månadens sämsta: Den var egentligen inte dålig. Men det är för mycket folk att hålla koll, för invecklat språk för min smak, och jag hade förväntat mig mer om Mozart och hans musik...

Om månadens överraskning: Se Om månadens bästa.

Om månadens besvikelse: Se Om månadens sämsta

Om månadens otäckaste: I den här faktaboken hade jag förväntat mig att få se fina (romantiska) bilder från Arktis. Istället så skildrar den livet i det här området, och det innefattar bilder från en valslakt (eller vad det nu var för djur). Just de här slaktbilderna var lite för mycket för mig. Men, annars är det ju spännande att se hur man kan överleva och lever i de här otillgängliga områdena!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar