tisdag 10 juni 2014

Bridget Jones Mad about the boy

Titel: Bridget Jones Mad about the boy
Språk: Engelska
Författare: Helen Fielding
Genre: Skönlitteratur, Roman
Utgivningsår: 2013
Antal sidor: 390
Baksidetext:                               'A text is gone at the brush of a fingertip,
                                                     like a nuclear bomb or Exocet missile.
                                                              Dating Rule Number 1:
                                                        DO NOT TEXT WHEN DRUNK.'

                                                                  BRIDGET JONES
                                                                        IS BACK


Min kommentar: Så här är det. Jag älskar Bridget Jones, men framför allt så älskar jag Mark Darcy. Så när jag fick veta att det skulle komma en tredje bok om Bridget så visste jag med en gång att jag den boken måste jag bara läsa. Men, så började ryktena komma att Helen tagit/tar död på Mark i tredje boken. Men så kan hon väl ändå inte göra? Och nu vill jag inte längre läsa boken. Men till slut så kunde jag inte hålla mig längre...

Språket är det samma,  stilen är det samma - dagboksformat. I den här boken har Bridget fyllt 50, fått två barn, och hon är fortfarande Bridget. Hon kämpar fortfarande med vikten, och har det fortfarande trassligt på kärleksfronten.

Det tog ett litet tag innan jag kom in i boken, men nu var det återigen längesedan jag läste på engelska, och då brukar det ta lite tid innan jag kommer in i läsflytet. Men när jag väl hittade det så var det en kär bekantskap, Bridget är ju Bridget. Även om jag kanske hade önskat (trott?) att hon skulle ha vuxit/ändrats något. Men icke. Och så här lite efteråt så tycker jag det ändå på något sätt att det är bra att Bridget fortfarande är Bridget. Jag kom på mig själv sitta och småfnissa både här och där i boken, men över det hela så tyckte jag att det är en småsorgsen bok. Det är det där med Mark alltså. Jag är lite för kär i karln...


Betyg: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar