fredag 16 augusti 2013

Fest i Grevskapet

Titel: Fest i Grevskapet
Språk: Svenska
Författare: Johanna Linder
Utgivningsår: 2002
Antal sidor: 94 sidor
Baksidetext: Fest i Grevskapet tar oss med på en resa till dagens Gränna-Visingsö. Färden går genom böljande sädesfält, blommande fruktodlingar, medeltida sagoborgar och ett myllrande folkliv.
     Här möter du krögarna, konstnärerna och hantverkarna som skapar nytt av gamla traditioner. Vi får också träffa dem som sedan länge är borta, men som för alltid satt sina spår i kullerstenarna. Greve Per Brahe, som en gång grundade Gränna stad, Ingenjör Andrée med drömmen om Nordpolen och den unga änkan Amalia som blev sin egen lyckas smed tack vare en rödvitrandig sötsak med pepparmintsmak.
     Fest i Grevskapet har samlat den allra vackraste och godaste maten från trakten kring Gränna och Visingsö. Här hittar du de solmogna jordgubbarna, de klassiskt röda Grännapäronen, den nyfångade Vätternrödingen och de doftande brödkakorna.
     Fest i Grevskapet är en sinnlig bok för alla som någon gång varit i grevskapet Gränna-Visingsö och förälskat sig i människorna och maten därifrån.
     Johanna Linder är skribent och journalist med rötterna i Gränna. Tomas Magnusson är fotograf från Jönköping.


Min kommentar: Det här ytterligare en bok som jag liksom aldrig ens kikat i förrän jag lånade hem boken för projektet. Så innan jag läste boken så visste jag inte att den var full med recept med ingredienser förknippade med produkter från trakten, eller att jag här skulle få möta diverse personligheter. Och jag blev glatt överraskad av boken. Och, det här är en perfekt present/ge bort-bok! Jag gillar det faktum att det är blandat med recept med personskildringar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar