lördag 24 augusti 2013

Björkstadius' Wings

Titel: Björkstadius' Wings
Språk: Engelska
Författare: Günther Sollinger
Utgivningsår: 2002
Antal sidor: 64 sidor
Baksidetext: Günther Sollinger is the author of a number of nonographs and articles on Swedish Aviation, published in both Sweden and in Russia. His interest focuses primarily on early aviation (pre 20th Century), balloons and airships, early aviation law, aviation patents and civil aviation. He has compiled a comprehensive bibliography of Swedish and European aviation in two volumes, covering the period 1630 to 1925. The author has presented several reports to the Russian Academy of Sciences, Section for History of aviation and kosmonautics.


Min kommentar: Matthias Andreae Björkstadius föddes 1604 i Björksta, Västmanland. Han hade en dröm. Att flyga. Den här boken handlar om just Björkstadius och hans flygförsök. Men även andra tidiga försök att flyga i Sverige under 1600-talet. Hade det inte varit för att boken var på engelska, så hade jag nog gillat boken mycket mer. För även om jag anser mig själv vara duktig på engelska, så får jag tänka till när jag läser. Och ganska ofta är det ju ord jag inte har en aning om vad de betyder. Ska jag då slå upp ordet, eller ska jag bara skita i det och läsa vidare. För jag förstår ju ändå sammanhanget. Allra värst är det ju då när det är en del fackuttryck. Tror överlag att böckerna på museet skulle sälja bättre om de var på svenska. Visst, nu vet jag att en del böcker inte finns på annat språk än på engelska eller norska...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar