onsdag 7 augusti 2013

Boktjuven

Titel: Boktjuven
Språk: Svenska
Författare: Markus Zusak
Utgivningsår: 2005 (2009)
Antal sidor: 585 sidor
Baksidetext: Ett litet faktum: Du kommer att dö
     Tyskland 1939. Landet håller andan. Döden har aldrig haft mer att göra, och det är bara början.
     Nioåriga Liesel Meminger bor hos en fosterfamilj. Hennes föräldrar har tagits till ett koncentrationsläger och hennes lillebror är död.
     Liesel stjäl böcker - från nazisternas bokbål, borgmästarens bibliotek, varhelst böcker finns att hitta. Hon delar böckerna med sina grannar när de sitter i skyddsrummen och med den judiske man som gömmer sig i hennes källare.
     Detta är Liesels berättelse. Och berättelsen om dem som bodde på Himmel Strasse när bomberna föll.
     Viktig information: Döden är vår berättare
     "Det är egentligen bara en liten historia som, bland annat, handlar om: en flicka, några ord, en dragspelare, några fanatiska tyskar, en judisk slagskämpe och en hel del stölder"

Prisbelönta Markus Zusak har gett oss en underbar och bestående berättelse om ordens makt och böckernas förmåga att ge näring åt själen.


Min kommentar: Den här boken blev jag nyfiken på då flera bokbloggar tagit upp den, och hyllat den. Så till slut kunde jag inte låta bli att låna hem den. Men, då jag hade ett gäng andra böcker som var tvungna att läsas klart först, så det tog ett litet tag innan jag faktiskt satte igång att läsa den. Jag försökte att inte ha för höga förväntningar på boken, för jag ville inte bli besviken. Vilket har hänt förr, både vad gäller tokhyllade böcker och filmer. Men, när jag väl började läsa boken kunde jag verkligen inte lägga ifrån mig den. Så jag läste ut den på i princip på en dag! Och då är boken ändå nästan 600 sidor lång! Det säger ganska mycket.

Jag måste även böja mig och skriva som så många andra, jag kan inte med ord beskriva boken rättvist. Jag kan bara säga att du måste läsa den. Språket är vackert, den innehåller spänning, glädje, sorg, och det är faktiskt kul att läsa om barns naivitet i en mörk och dyster tid!

Något som tilltalar mig, som är lite trögfattad emellanåt, är att Döden då som är vår berättare, liksom råkar avslöja händelser i förväg ibland. Detta stör inte mig utan istället vill jag ju veta om det är nu, eller nu, som det händer som Döden precis berättade.

Som sagt, jag kan inte med rättvisa beskriva boken, utan du måste helt enkelt läsa den!

Betyg: 5!

P.S. Den ska tydligen bli film med. Och det är med skräckblandad förtjusning jag ser framemot filmen. Kommer den att göra någon som helst rättvisa??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar