tisdag 6 augusti 2013

Dr Tatianas råd om sex och samlevnad...

Titel: Dr Tatianas råd om sex och samlevnad för hela skapelsen
Språk: Svenska
Författare: Olivia Judson
Utgivningsår: 2002
Antal sidor: 357 sidor
Baksidetext: Kära dr Tatiana
     Jag är en bidrottning, och jag är allvarligt bekymrad. Alla mina älskare lämnar kvar sina könsorgan inuti mig, varpå de faller döda ner. Är detta verkligen normalt?
     Allvarligt konfunderad i Cloverhill

Så kan det låta när oroliga djur och insekter skriver till dr Tatiana, sexrådgivningens okrönta drottning. Dr Tatiana har dock svar på även de mest underliga frågor, och på sitt lika sakkunniga som spirituella sätt beskriver hon alla möjliga varianter av sex. Hon förklarar exempelvis när nekrofili är helt i sin ordning, hur det går till att bli mamma trots att man är oskuld och när det är rätt tillfälle att upp sin älskare. Dr Tatiana visar att även om de beteenden hennes brevskrivare beskriver kanske låter upprörande och onaturliga är de i själva verket helt normala.

Dr Tatiana, alias evolutionsbiologen och vetenskapsjournalisten Olivia Judson, lär dig nästan allt du behöver veta om biologi, från Darwins teori om det sexuella urvalet till dagens genetiska forskning. Du får häpnadsväckande insikter om mångfalden av sexuella beteenden och kommer garanterat aldrig mer vara utan konversationsämne.


Min kommentar: Det här är alltså sommarens bokcirkelbok. Och jag börjar med att säga att jag inte vet vad jag ska säga. Jag trodde det var en skönlitterär bok, men det visar sig vara en fackbok. Som mycket riktigt handlar om djurs sex och samlevnad. Jag har inte riktigt kommit på vad målet med boken är. Men jag gissar att det ska vara ett lättare sätt ta till sig viss biologikunskap. För hur spännande är det att läsa om sexlivet hos vandrande pinnar, bin, bananflugor, dyngbaggar, spindlar och andra djur och insekter?  Frågar du mig, så inte det minsta. Men nu när författaren lagt upp det som en frågespalt, så blir det lite lättare att läsa!

Så det är en helt ok bok, som jag aldrig någonsin skulle tagit i (eller fått veta att den finns) om det inte vore för bokcirkeln. Det är inte en bok som jag känner att jag ångrar att jag inte läst tidigare.

Det är inte en bok som jag skriker rätt ut: Att den här måste ni bara läsa! Om man nu inte är lite nyfiken på hur spindlar, gärdsmygar, bananflugor och andra djur kopulerar. Och varför vissa äter upp sina älskare, eller klarar av att befrukta sig själva.

Betyg: Jag tycker det är otroligt svårt att betygsätta fackböcker. Men den får 2,5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar