söndag 25 augusti 2013

Douglas Mawson

Titel: Douglas Mawson
Språk: Engelska
Författare: The Polar Museum
Utgivningsår: 2010
Antal sidor: 32 sidor
Baksidetext: Douglas Mawson
     Douglas Mawson is often considered the greatest figure in the history of Antarctic science. After making a record-setting sledging journey on Ernest Schackleton's first expedition, he orginazed and led the Australasian Antarctic Expedition, at that time the most intensive scientific effort planned in the far South. On this expedition, Mawson made a remarkable solo journey described as 'the greatest survival story in the history of exploration'. This booklet examines Mawson's life and expeditions, including his incredible tale of Death, determination and courage.


Min kommentar: Innan jag började jobba på museet så hade jag aldrig hört talas om Douglas Mawson. Han har liksom hamnat lite i skymundan bakom "upptäckare" som Schackleton, Scott och Nordenskiöld. Åtminstone för mig. Så jag gillade det här häftet.

Detta häfte tar som baksidetexen upp Mawsons liv, expeditioner och död. Vi kan läsa om slädturer, organisering av stora expeditioner med mera.

Jag gillar som sagt att även de kanske inte så kända upptäckarna får synas. Men ska man tro på baksidetexten så var han ju faktiskt en av de största...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar