fredag 21 november 2014

Läsarna i Broken Wheel rekommenderar

Titel: Läsarna i Broken Wheel rekommenderar
Författare: Katarina Bivald
Språk: Svenska
Genre: Skönlitteratur, Roman
Utgivningsår: 2013 (Min utgåva: 2014)
Antal sidor: 396
Baksidetext: Allting börjar med en brevväxling mellan två helt olika kvinnor. Tjugoåttaåriga Sara Lindqvist från Haninge och sextiofemåriga Amy Harris från Broken Wheel i Iowa. Efter två års utbyte av böcker, brev och tankar om både litteratur och livet bestämmer sig Sara för att hälsa på Amy. Men när hon kommer dit är Amy död.
     Sara står ensam i en liten stad mitt ute i ingenstans. Som tur är finns där förstås alla de människor som Amy har skrivit om. Och de excentriska invånarna i Broken Wheel har inget annat val än att ta hand om den förvirrade turisten. Sara blir kvar och för första gången i sitt liv får hon verkliga vänner - inte bara mr Darcy och Bridget Jones - och de hjälper henna att starta en bokhandel med Amys alla böcker.
    Både Sara och staden lever upp, nya och oväntade kärlekspar bildas och ingen vågar tänka på att hon snart måste åka hem. När hennes visum är på väg att gå ut får Saras nyfunna vänner en alldeles galen, underbar idé...
Min kommentar: Så här i höstmörkret behövs det lite "feel-good-läsande" och då det småsurrats lite om denna bok i min närhet så tänkte jag ge den en chans. Och den är så där charmig och mysig som en feel-good-roman ska vara. När jag började läsa boken ville/kunde jag inte släppa taget om den. Samtidigt ville jag inte att boken skulle ta slut... Och det är väl precis så man vill att en bok ska vara?!. Man vet vad man får och man kan ju rätt snart lista ut hur det kommer att gå, men det gör mig ingenting.

Jag hade önskat att jag fick lära känna karaktärerna lite mer, det skrapas mest på ytan... Jag hade velat lära känna George, Tom, Grace, Caroline och de andra lite mer. Men samtidigt har jag kärat ner mig litegrann i Broken Wheel och dess invånare som bara accepterar att Sara är där och det är helt ok för dem att hon startar en liten bokhandel med Amys böcker. Även om de förstås inte förstår varför någon skulle vilja köpa en bok...

Det här var precis en bok jag behövde i höstmörkret och höstrusket. Lättläst, inget våld, inga mord och annat jobbigt...

Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar