tisdag 6 maj 2014

Styggelsen

Titel: Styggelsen
Språk: Svenska
Författare: Amanda Hellberg
Genre: Roman, Skräck
Utgivningsår: 2008
Antal sidor: 168
Baksidetext: Maja är en helt vanlig kvinna, som år 2006 jobbar på en vårdcentral. Men under flera attacker av övernaturliga syner möter hon Singa, en ung flicka med klärvojanta gåvor, som under senare hälften av fyrtiotalet turnerade med sin far på olika marknader som andeskådare.
     Men Singa råkar illa ut då hon blir kidnappad av en tvivelaktig spiritistkyrka, som utnyttjar henne och hennes förmågor.

Styggelsen är Amanda Hellbergs skönlitterära debut. Det är en modern spökhistoria fylld av kringresande sällskap, marknader, spritistiska samfund och parapsykologiska lurendrejerier.


Min kommentar: Då jag på flera bokbloggar läst om Maja Grå av Amanda Hellberg, blev jag riktigt nyfiken på vad det är för böcker. Och då jag redan visste att det handlade om en (fristående) serie så var jag ju tvungen att läsa första boken först.


När jag läste att det är en skräckroman så trodde jag trots det inte att den skulle vara speciellt otäck. Men ack vad jag bedrog mig. Den är riktigt otäck bitvis. Psykologiskt otäck. Jag kommer på mig själv att jag ibland liksom håller boken långt ifrån mig. Och det är inte långt borta att jag får hålla en kudde framför ögonen... En kväll när jag läste den på bussen hem från en kompis så fick jag till och med lägga ifrån mig boken, för annars skulle jag inte kunna sova den natten.

Jag tycker att första delen är hemskast, den med Singa. Stackars flicka säger jag bara. Tänk vad folk kan göra mot andra.

Plus i kanten att Hellberg faktiskt skriver på västgötska emellanåt! Det är så gôtt att få läse lite rekti(er) svenska! Det gjorde mig absolut ingenting!

Om man tror att det här är en otäck bok på grund av bestialiska mord eller nåt sånt, så är man helt fel ute. Nej, den här boken handlar om övernaturlighet, och det i sig kan vara nog så otäckt...

Amanda har verkligen lyckats att skriva en skräckroman. Till och med bilden på framsidan är otäck!

Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar