torsdag 23 maj 2013

Om kvarnarnas tid i Röttle by

Titel: Om kvarnarnas tid i Röttle by
Språk: Svenska
Författare: Roland Segerson
Utgivningsår: 2009
Antal sidor: 357 sidor
Baksidetext: Mitt syfte med denna bok har varit att ledsaga läsaren genom Röttles historia. Alltifrån munkarnas tid på 1200-talet, vidare genom Per Brahes vapenindustri på 1600-talet, fram till 1900-talet när elektriciteten kom till byn.
     På denna vandring möter vi människor som på olika sätt har präglat dess historia.
     Med fantasins hjälp och inlevelse kan man förnimma ljudet från kvarnar, stampar och forsande vatten.
     Jag hoppas att min bok ska väcka nyfikenhet hos läsarna och ge inspiration till att göra egna vandringar genom Röttle, dess miljö och historia.
     Författaren


Min kommentar: Boken handlar om Röttle från 1200-talet fram till 1900-talet. Och boken börjar med att författaren beskriver en promenad genom kvarnbyn. Förutom att man kan läsa om Röttle så kan man läsa om släkter och personligheter som har olika kopplingar till byn. Vi får läsa mer om byns alla kvarnar och vad de har varit till för. Alla kvarnar har ju inte varit mjölkvarnar... Ett kapitel handlar om Röttle i konsten. Och just det kapitlet kunde jag läsa igenom väldigt väldigt fort, då jag redan läst om detta tema i två böcker. Nu när jag läst en del "Ett Solvarv i Gränna" och andra lokalhistoriska böcker så märker jag av att jag känner igen en hel del. För att göra en lång historia kort så återkommer ju vissa berättelser i flera publikationer.

Jag gillade den här boken, och kan tänka mig att ha den i min bokhylla. Och chansen är överhängande stor att den faktiskt hamnar i min bokhylla inom en ganska snar framtid. Det är dock ingen bok jag skulle rekommendera att man läser från pärm till pärm som jag gjort,. Nej, plocka fram den lite då och då och läs ett kapitel i taget! Ett plus i kanten är alla trevliga bilder och kartor som finns i boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar