lördag 11 maj 2013

Austenland

Titel: Austenland
Språk: Engelska
Författare: Shannon Hale
Utgivningsår: 2007
Antal sidor: 197 sidor
Baksidetext: For the woman with everything except a Mr. Darcy of her own. An invitation to Austenland.
     Pembrook Park, Kent, England. Enter our doors as a house guest come to stay three weeks, enjoying the country manners and hospitality - a tea visit, a dance or two, a turn in the park, an unexpected meeting with a certain gentleman, all culminating with a ball and perhaps something more...
     Here, the Prince Regent still rules a carefree England. No scripts. No written endings. A holiday no one else can offer you.


 
Min kommentar: Den här boken hittade jag faktiskt när jag på bibliotekets hemsida sökte på Colin Firth, i hopp om att man köpt in någon ny Colin Firth-film. Men så poppade den här boken upp. Nu handlar den inte om Colin Firth, eller Mr. Darcy för den delen. Men däremot om Jane, en ung New York-tjej som har svårt att hitta sin drömman. Kanske beror det på hennes hemliga besatthet av Colin Firths Mr. Darcy (BBC:s Stolthet och Fördom från 1995). Då en rik släkting till Jane dör får hon i arv, en tre veckors semester i "Austenland". Här hamnar hon mitt i Jane Austens värld. Kommer hon träffa sin Mr. Darcy?
 
Det är en lättläst bok, och skön avkoppling till den där polarlitteraturen jag envisas med att läsa. Det är väl ingen jätteavancerad story precis, och man kan väl ändå räkna ut hur det kommer sluta relativt snabbt i boken. Detta till trots så ville jag inte lägga ifrån mig boken. Ibland behöver man sån här "chick-lit" som det heter så fint.
 
Idag när upplevelseturismen växer, så varför skulle inte såna här "temaresor" funka? Lite kul är ändå tanken... När jag googlade på Austenland så såg jag att man gjort en filmatisering av boken, som ska komma ut nu under 2013, eller om den redan har kommit ut. Lite nyfiken blir man ju trots allt... Det finns även en uppföljare till boken: "Midnight in Austenland". Samtidigt som jag är nyfiken så undrar jag om det verkligen funkar? Det är väl ändå rätt sällan som uppföljare blir bra?!.
 
Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar