fredag 24 maj 2013

Kumlaby kyrka

Titel: Kumlaby kyrka - En guide om dess målningar och historia
Språk: Svenska
Författare: Pontus Folkesson
Utgivningsår: 2010
Antal sidor: 72 sidor
Baksidetext: Många målningar som tidigare varit helt okänd har nu identifierats och tolkats på nytt. Boken handlar om kyrkans spännande målningar där alltifrån pest och död är gestaltade till paradiset där vi finner Gud och evigt liv. Boken tar också upp kyrkans historia från den grundades omkring 1135 fram till idag. Kyrkan har använts som skola och var förmodligen Sveriges första med kvinnliga studenter. I samband med skolan kapades tornspiran för astronomiska observationer. De medeltida målningarna kalkades över och upptäcktes i slutet av 1800-talet. Kyrkan har under ett flertal perioder stått öde och använts som missionshus och materialbod, men är nu åter i bruk som kyrka.


Min kommentar: Vad ska jag skriva om den här boken? Baksidetexten förklarar väldigt bra vad boken handlar om. Om jag ska tycka något så är det jag hade nog föredragit att få historiebeskrivningen av kyrkan före kapitlet om målningarna. Fast jag förstår ju samtidigt varför författaren har valt att göra som han gjort. Till texterna om kyrkans målningar så kan man se just den målningen texten handlar om. Nästa gång jag besöker kyrkan ska jag nog ha den här boken med mig. Tänk vad mycket mer jag kan njuta av kyrkans målningar då! Och ja, chansen är väldigt stor att även denna bok hamnar i min bokhylla inom kort! Jag kan verkligen rekommendera den här boken oavsett om du ska till att göra ditt första besök i kyrkan eller varit där några gånger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar