onsdag 8 maj 2013

Nordenskiöldsloppet 1884

Titel: Nordenskiöldsloppet 1884 - Historien om världens hårdaste skidtävling.
Språk: Svenska
Författare: Olle Backman
Utgivningsår: 2011
Antal sidor: 94 sidor
Baksidetext: Under sin Grönlandsexpedition 1883 sände A.E. Nordenskiöld ut två samer, Anders Rossa och Paava Lars Nilsson Tuorda, för att på skidor undersöka om det fanns skog i Grönlands inre. Det fanns det nu inte, men istället bevisades skidlöparnas duglighet: 460 kilometer på 57 timmar! Detta väckte stort uppseende och för att ytterligare bevisa bedriften, arrangerade Nordenskiöld i april ett skidlopp på 220 kilometer mellan Jokkmokk och Kvikkjokk, fram och åter. Loppet var troligen det första i modern skidhistoria - och helt säkert ett av de hårdaste.
     Olle Backman beskriver med skärpa och spänning Nordenskiöldsloppet 1884. Det handlade om en pionjärinsats både för skididrotten och för polarforskningen. Olle Backman är frilansjournalist och fotograf och bor i Örnsköldsvik


Min kommentar: Det här är en väldigt lättläst bok. Och jag tyckte att den var lite småspännande. Men, det är ju något speciellt med kapplöpningar, så är det bara! Nu visste jag ju  om upplägget bakom den här skidtävlingen då jag läst om den i åtminstone en bok som jag läst i mitt lilla projekt, men om man inte har så står koll på bakgrunden, så får man veta den bara genom att läsa de första kapitlen i boken. Dels handlar det om Adolf Erik Nordenskiöld och om expeditionen där det sägs att två samer färdades 460 km på 57 timmar. Boken tar även lite kort upp om polarexpeditioner som använt sig av just skidor som transportmedel efter framförallt den här tävlingen...
 
Som jag skrev i början här så upplevde jag själva tävligen som intressant, och jag satt och höll tummarna för att min favorit skulle vinna. Men varför just Paava-Lasse blev min favorit vet jag inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar