fredag 31 maj 2013

En liten smula underbar

Titel: En liten smula underbar
Språk: Svenska
Författare: Dawn French
Utgivningsår: 2010
Antal sidor: 391 sidor
Baksidetext: Alla avskyr den perfekta familjen. Så du kommer älska familjen Battle.
     Mo Battle ska fylla femtio och är mamma till två hormonstinna tonåringar. Sjuttonåriga dottern Dora anklagar Mo för typ ALLTING, och Peter, 16 år, tror att han är ett medium för Oscar Wildes ande. Och så är det deras pappa, som ... tja, han är bara pappa.
     Hursomhelst, Mo har en kris. Hon är på väg att göra något ovanligt galet och själviskt, något som kommer att få hela familjen att balansera på avgrundens rand. Kommer familjen att falla? Eller kommer de, när det verkligen gäller, att finnas där för varandra?


Min kommentar: Den här boken hade jag gått och spanat på i bokaffärerna ett tag innan jag slog till. Sedan har den fått stå ett litet tag i min bokhylla och väntat. Jag har ju så många andra böcker jag bara måste läsa. Men, så var det ju min tur att välja bok till den där bokcirkeln jag är med i. För att göra det lätt för mig så tog jag en kik i min bokhylla och hittade en mängd böcker jag kunde tänka mig att läsa. Men så är det en i gruppen som inte vill läsa om mord och deckare... Och vad har jag mest i min hylla? Jo typ sådana böcker! Men, så hittade jag En liten smula underbar.
 
Jag vill börja med att säga att jag gillar Dawn French, hon ligger bakom succéer som "Helt Hysteriskt" och "Ett herrans liv". Jag hade förväntat mig en bok där jag generat skulle komma på mig själv fnissandes i bussen... Och jag måste säga att jag blev lite besviken i början. Den var inte alls så rolig som jag förväntat mig. Nej, mer åt det tragiska hållet. Men efter en 125-130 sidor nånstans så började det ta sig. Och jag gillade boken mer och mer. Och nu kom allt de där fnissen...
 
På ett sätt kan man säga att Dawn gör det lätt för sig genom att skriva i dagboksform, men på ett annat sätt så gillade jag att jag på detta sättet fick en två-tre synvinklar på samma situation. Vill du ha en lättläst bok så kan jag varmt rekommendera den. Men, räkna inte med att sitta och asgarva boken igenom. Men, som jag skrev, den tar sig.
 
Betyg: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar