tisdag 5 november 2013

Stolthet och fördom

Titel: Stolthet och fördom (Pride & Prejudice)
Språk: Svenska (Engelska)
Författare: Jane Austen
Genre:  Roman
Utgivningsår: 1987 (1813)
Antal sidor: 299
Baksidetext: Titeln Stolthet och fördom har Jane Austen valt med största omsorg - de två egenskaperna ägs i olika grad av bokens två huvudpersoner och bidrar till att forma deras öden. Jane Austens storhet ligger i hennes förmåga att ge kvicka och skarpsynta porträtt av människor och miljöer hon känner i detalj. Den fördomsfulla Elisabeth Bennet och den stolte mr Darcy är de två vilkas privata tvekamp utkämpas medan den energiska mrs Bennet försöker få sina döttrar lyckligt gifta. Stolthet och fördom utkom första gången 1813.

Min kommentar: Hur jag har undgått att läsa denna bok tidigare är för mig en gåta! För självklart har jag sett BBC-serien från 1995, ni vet den med Colin Firth som mr Darcy. Jag har även sett filmatiseringen från 2005 med Keira Knightley i rollen som Elisabeth. Men, jag har alltså lyckats med bedriften att inte läsa boken. Men nu så är jag ju med i den lilla bokcirkeln där vi läser och diskuterar Jane Austens böcker! Så nu äntligen. Och det kan väl ändå inte vara så värst många som inte har en aning om vad Stolthet och fördom handlar om?

Även om jag nu redan sett TV-serien flera gånger och även då filmatiseringen från 2005, och ändå kan storyn rätt så bra, så hade jag svårt att lägga ifrån mig boken! Och det måste ju vara ett bra betyg på en bok? Det som fascinerar mig är att trots att boken har 200 år(!) på nacken så håller den än! Det är en väldigt välskriven bok och jag gillar sättet Austen gestaltar karaktärerna. Man kan verkligen känna igen karaktärerna än idag. Berättelsen i sig är både genomtänkt och välarbetad. Hon grottar inte in sig i några detaljer, men jag får ändå en klar bild av vad hon vill förmedla. Jag är verkligen inte den typen som behöver långa beskrivningar av något, jag får ganska snart en bild ändå.

Om jag såg Colin Firth framför mig när jag lästa boken och mr Darcy nämndes/var med? Absolut!

Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar