måndag 18 november 2013

Northanger Abbey

Titel: Northanger Abbey
Språk: Engelska
Författare: Jane Austen
Genre: Romantik
Utgivningsår: 1818
Antal sidor: Ljudbok (inläst av Joanna Lumley)
Baksidetext: Northanger Abbey, a satire och Gothic melodrama, is one of Jane Austen's most popular works. When Cathrine Morland is launched into the politics and pitfalls of the Bath social season she behaves with the cheerful open-mindedness of one of Jane Austen's most eligible classic heroines.



Min kommentar: Det här är om jag inte fattat det helt fel Jane Austens första roman, men den gavs inte ut förrän efter hennes död. Den handlar om Cathrine Morland som får följa med sina grannar Mr och Mrs Allen till Bath för några veckor. Catherine lär ganska snart känna Isabella Thorpe som blir en väldig god vän. På en bal blir hon presenterad för Henry Tilney och möter även dennes syster Eleanor som hon blir vän med. Cathrine blir erbjuden att följa med Eleanor till godset där hon bor, Northanger Abbey... Northanger Abbey är som klippt och skuret ur någon av de gotiska romaner som Cathrine älskar...

Jag tycker att det märks i språket att det här är ett av Austens tidigaste verk, det känns inte riktigt riktigt som Jane Austen, även om alla element finns här! Vi har prästen, militären (visst finns det väl militärer med i bilden?), hjältinnan som går lite mot strömmen och inte bara rättar sig i ledet, den lite oförståndiga mfl...

Jag gav mig in i boken med liv och lust då jag fick för mig att jag ska minsann läsa Jane Austens verk. På originalspråket. Har dock bara tagit mig igenom Northanger Abbey på originalspråket. När jag skulle ge mig i kast med Sense and Sensibility i Jane Austencirkeln, började jag på engelska, men fick erkänna mig besegrad och så fick jag börja läsa den på svenska. Dock hann jag inte klart boken innan vi skulle diskutera den... Pride and Prejudice hade jag redan hemma på svenska och då tyckte jag det var onödigt att låna den på engelska bara för att... Men åter till Northanger Abbey. För att få en liten repetition av boken inför Jane Austencirkeln så valde jag att låna den som ljudbok. Jag hittade en version där Joanna Lumley (Helt Hysteriskt) läste boken. Och, det var helt rätt val av inläsare. Även om jag läst boken innan så var jag fast. Det var till och med så att jag glömde jobba ibland (jag lyssnade nämligen på boken på jobbet innan vi öppnade)!

Betyg: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar