onsdag 20 november 2013

Världsarv människans mästerverk

Titel: Världsarv människans mästerverk
Språk: Svenska
Författare: Peter Hanneberg
Genre: Fakta, Geografi
Utgivningsår: 2012
Antal sidor: 320 sidor
Baksidetext: 100 kulturarv i världen. Detta är en bok om dödliga byggnadsverk och uråldriga kulturer, om människans skaparkraft och förstörelselusta, om konst och makt, godhet och ondska. Peter Hanneberg har rest jorden runt för att i text och bild dokumentera de kulturvärldsarv som Unesco har utsett som omistliga. Han skildrar hundra av de mest fantastiska kulturarven och tar oss samtidigt med på en världsomspännande resa till 45 länder på 6 kontinenter.


Min kommentar: Vad gäller den här boken så fastnade jag för framsidan, då jag såg den i en bokhandel. Men då den kostar lite pengar så gick jag in på bibblan och kollade om den kanske fanns där, och se det gjorde den. Lånade hem boken, och jag blev blown away av bilderna. Texterna brydde jag mig knappt om... Här kan vi bl.a. läsa om Gamla Jerusalem, Kinesiska muren, Jelling, Vatikanen och Skogskyrkogården. Det här är ännu en bok jag vill ha i min bokhylla. Om inte annat för de fina bilderna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar