måndag 25 november 2013

Vättern: öar - båtar - fiske

Titel: Vättern: öar - båtar - fiske
Språk: Svenska
Författare: Anders Åkerberg
Genre: Fakta, Geografi
Utgivningsår: 2010
Antal sidor: 205 sidor
Baksidetext: Vättern har över 800 öar. Många av dem har trots sin ringa storlek varit bebodda helt fram till våra dagar.
     Sjön har också varit arbetsplats för otaliga skeppare, fiskare, fyrvaktare och liknande. Råbockar, slupar och galeaser har seglat med kalksten, malm och jordbruksprodukter.
     Vättersnipor har använts till både fiske och transporter av folk. I krösabåtar seglade man från Tiveden med bär och annat till marknaderna i både Motala och Vadstena.
     Författaren tar oss med till många av de mera okända platserna runt sjön och låter oss möta människor som ofta levt hela sitt liv på och kring sjön.


Min kommentar: Tja, vad ska man säga. Baksidetexten säger liksom allt. Boken tar upp några av sjöns öar, båtarna som seglats/körts på sjön, och fisket. Då jag inte är så förtjust i fiskar och fiske, så lade jag inte så vidare värst stor energi vid det kapitlet, som dessutom var ganska långt. Men, det är väl fördelen med sådana här böcker. Man behöver inte läsa alla kapitel lika noga.

Den här boken skulle jag kunna tänka mig att ge till någon äldre person med någon anknytning till Vättern. Det känns lite som en bok som får en att minnas tillbaka i livet... En helt ok bok, men personligen hade jag nog uppskattat en om tex Trollhätte Kanal eller något sånt, men det är kanske inte så konstigt, eftersom jag är från Trollhättan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar