söndag 17 november 2013

Stockholm gata för gata

Titel: Stockholm gata för gata
Språk: Svenska
Författare: Michael Masover
Genre: Fakta, Geografi
Utgivningsår: 2012
Antal sidor: 239 sidor
Baksidetext: Vampyrmord, Beatlesbesök och August Strindberg
     Följ med på en guidad tur utöver det vanliga! Till verklighetens och fiktionens Stockholm. En del känner du igen, annat är nytt. Vissa faktauppgifter har aldrig förut publicerats.
     Visste du att punkbandet Six Pistols hade en spelning på gamla kårhuset? Eller att Lenin en tid bodde på Rörstrandsgatan? Är du nyfiken på var Milleniumfilmerna spelades in? Vampyrmordet - var ägde det rum? Vilka platser besökte Beatles när de var här på 60-talet? Var bodde Garbo, Strindberg och Bellman?
     Läs boken hemma eller bär den med dig på stan - det är nämligen stor chans att du passerar några av de drygt 650 platserna och adresserna i boken. Med hjälp av kartorna kan du enkelt se vad som hänt i olika områden och gå någon av bokens promenader. Eller bläddra dig fram till en specifik gata.


Min kommentar: Har man varit i Stockholm x antal gånger och man betat av de "traditionella" sevärdheterna och nu vill upptäcka något "nytt" är det här den perfekta guideboken. Och jag tror faktiskt att den passar även de som bor i Stockholm för här finns massa spännande saker att uppleva! Jag älskar boken, och vill självklart ha den i min bokhylla, så den står uppskriven på min önskelista!

Betyg: 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar