lördag 16 november 2013

Fritt fall

Titel: Fritt fall
Språk: Svenska
Författare: Allan Johansson
Genre: Historisk roman
Utgivningsår: 2011
Antal sidor: 416
Baksidetext: 1859 bor det ungefär 1700 personer i Trollhättans by. Det är fler än i många svenska städer vid samma tidpunkt. Anläggandet av två sluss- och kanalleder genom samhället, och etableringen av Trollhättans Mekaniska Verkstad & Gjuteri 1847 är starkt bidragande orsaker till folkökningen. Sågar, kvarnar och andra småindustrier längs de fortfarande orörda Trollhättefallen har fått sällskap och konkurrens i älvrummet.
     Efter goda år i Sverige under hela 1850-talet stannar plötsligt den ekonomiska utvecklingen upp 1858. I Trollhättan tvingas framför allt "Verkstan" dra i nödbromsen.
     Det är i detta läge, i början av 1859 som en dramatisk händelse får torparen att hitta nya försörjningsmöjligheter. Med sig har sina båda äldsta söner. Hustrun Josefina och fyra yngre barn stannar kvar i torpet någon mil utanför Trollhättan.
     Ute i stora världen är det fortfarande två år kvar innan amerikanska inbördeskriget bryter ut, och Sverige har sedan 15 år befunnit sig i union med Norge.
Min kommentar: Jag fick upp ögonen för den här boken redan för ett par år sedan faktiskt, då jag var hemma i Trollhättan. Redan då ville jag läsa boken och önskade mig den i julklapp. Men jag fick den aldrig... Men så för ett par-tre veckor sedan kom jag på den briljanta idén att fjärrlåna boken! Sagt och gjort, jag knegade upp till biblioteket som ligger en trappa upp från min arbetsplats och frågade om de inte kunde fjärrlåna boken åt mig, och mindre än en vecka senare hade jag boken i min hand!

Boken utspelar sig då i mina hemtrakter Trollhättan, och under en väldigt spännande tid i Trollhättans historia 1850-1860-talet. Det händer så otroligt mycket i min hemstad vid den här tiden. Man börjar gå från en liten bondby till en stad (även om det dröjer till 1916 innan man får stadsrättigheter).

Vi får följa Edvin och hans familjs öden och äventyr dels i torpet i Åsaka, i Trollhättan och faktiskt ute i vida världen! Det hela börjar med att en björn går genom taket på fähuset och dödar familjens enda ko! Nu måste Edvin hitta ett sätt att försörja sig och sin familj. Edvin vet också att det i Trollhättan finns arbetstillfällen. Han tar med sig sina äldsta söner Johan och Oskar, men innan de kommer in till Trollhättan så följer Oskar med Isak som de möter på vägen till Göteborg där han mönstrar på ett skepp och hamnar i England...

Som Trollhättetös (och intresserad av historia och hembygd) så var det en fröjd att läsa boken. Jag hade redan i början på känn att familjen Andreasson bodde någonstans i Åsakatrakten, och alla platser som beskrivs vet jag ju vart de finns någonstans på riktigt; Bryggum, Halltorp, Stavereds Mosse, Önan, Toppön, Mekaniska Verkstan, Hotell Utsikten, Grand Hotel, Slätthult... Det var som att gå omkring hemmavid, även om jag inte levde på den här tiden. Men genom att kika på gamla bilder från Trollhättan så kunde jag se miljöerna framför mig!

Betyget dras dock ner något pga att det är lite ryckigt emellanåt. Vissa delar beskrivs väldigt ingående, för att nästa sedan bara behandlas med några rader, och för mig så känns det som att jag inte får veta hela historien. Det är ett par saker till som drar ner betyget men om jag skriver det här så avslöjar jag hela storyn, och det vill jag inte...

Betyg: 3,5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar