onsdag 30 oktober 2013

Grevens lille präst

Titel: Grevens lille präst
Språk: Svenska
Författare: Maria Campbell
Genre:  Roman
Utgivningsår: 2013
Antal sidor: 317
Baksidetext: Han är gammal nu greve Per Brahe. Herre till Wisingsborgs Grevskap och grundare av staden Brahe-Grenna. Han har tre år kvar att leva, orken tryter och där finns ingen kvar av hans egna, att lämna över det gagneliga värvet till. Den ståtlige bondsonen Olof Fornander har några år tidigare kommit tillbaka från prästseminariet i Åbo och tillträtt sitt gäll i Brahe-Grenna. Han är en lisa för den gamle som tog hand om honom som späd och lät honom studera.
     Men Olof vill gå sina egna vägar och hans leksyster från barnåren Marike Voss, numera krögerska på Tavernan Två liljor, är hans förtrogna. Hon hoppas på något mer från hans sida men ingenting blir som hon tänkt sig.

Berättelsen fick sin utgångspunkt i en grav över en Olof Fornander på Gränna kyrkogård och en skylt med texten Två Liljor över en port till ett hus vid Bergsgatan i Gränna.

Somligt är sant och somligt fantasi. En del av de människor som flimrar förbi i historien har funnits, andra inte. En del av dem har tilldelats mindre smickrande karaktärer som t ex Julius Kemmener, ej att förväxla med den verkligen Julius Kemmener som säkert inte var så grym, liksom inte heller Johan Werner. Men några ondsinta figurer kan behövas för balansen i en berättelse.

Maria Campbell är journalist och har tidigare givit ut en dokumentär roman om kyrkomålaren Johan Risberg i Västergötland.

Min kommentar: Den här boken hittade jag i "nyhetshyllan" för ett par tre veckor sedan på biblioteket när jag var där för att tjôta lite med personalen där! Jag tänkte att boken kanske kunde vara intressant, då det är en roman som utspelar sig i 1600-talets Gränna! Och även om jag som ni vet har dissat själva utmaningen, så hindrar det mej ju inte att läsa böcker som har anknytning till Gränna!

Tyvärr måste jag säga att jag inte är helt överförtjust i boken. Min läsupplevelse störs av layouten, radavståndet som är 1,5 eller dubbelt till och med, och att sidbrytningar inte är "bra" gjorda. Visst, läser jag en avhandling så är den ju lättare att läsa med större radavstånd, men i detta fallet känns det som man valt det större radavståndet för att få till fler sidor. Det stör mig även att det vid vissa kapitel, så står det till exempel: "kapitel 7" allra längst ner på höger sida, och så börjar sedan texten till kapitel 7 på nästa sida. Jag hade ju velat att man hade rubriken högst upp på vänster sida och sedan börjat skriva texten. Visst, det här är väl egentligen bagateller, men som sagt, det stör mig.

En annan sak som jag hade lite svårt för var det att i berättelsen här så hade greve Per Brahe flera gästabud på Brahus, kan det till och med ha varit så att han ev bodde där periodvis? Och i alla faktatexter jag har läst så står det att greven knappt satte sin fot där. Hade han fint besök så kunde han och hans eminenta gäster bli uppburna upp för berget, och så visade han sina gäster den storslagna utsikten över Visingsö, sin stad och Västanå! Och jag vet att när det är "fiction" så får man ju vrida på sanningen. Man får hitta på. Men, jag har svårt för det. Hade jag nu inte haft en aning om denna fakta så hade jag ju köpt det med hull och hår! =)

Jag hade även bitvis svårt med språket i boken, men samtidigt förstår jag ju att om man skriver en bok om 1600-talets Gränna så kan man ju inte använda sig av 2000-talsspråk! Det är väl bara det att jag inte är van att läsa historiska romaner som utspelar sig på 1670-talet!

Trots att jag har lite synpunkter på layouten och viss fakta då, så fastnade jag ju i storyn, och ville veta hur det skulle gå för Olof, Marike och Nils som Olof tagit under sina vingars skydd... Boken läste jag ut på ett par-tre dagar, så den är lättläst. Till viss del på grund av det stora radavståndet... Så det var ju inte enbart till ondo...

Betyg: 2,5 Betyget dras ned på grund av vad jag skrivit här i inlägget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar