söndag 13 oktober 2013

Vindens skugga

Titel: Vindens skugga (La Sombra del Viento)
Språk: Svenska (spanska)
Författare: Carlos Ruiz Zafón
Genre:  Roman
Utgivningsår: 2005
Antal sidor: Ljudbok - 16 CD-skivor - 19,5 timmar
Inläsare: Jonas Karlsson
Baksidetext: Daniel Sempere är 10 år när hans pappa tar honom med till De bortglömda böckernas gravkammare i Barcelonas gamla stad. Där finner han romanen Vindens skugga av den bortglömde författaren Julián Carax, läser den under en natt och blir fullkomligt besatt av den och dess mystiske författaren. Sökandet efter svaren på alla gåtor som omger boken och dess författare kommer att prägla Daniels liv för all framtid. När Daniel till slut finner både kärleken och svaren på alla gåtor har läsaren fått ta del av en totalt uppslukande berättelse, lika gäckande gåtfull, romantisk, mystisk och lockande som det labyrintiske gatunätet i Barcelonas gamla stad.


Min kommentar: Jag började faktiskt läsa den här boken. Det var i somras när jag fortfarande hade semester. Jag fastnade direkt i boken och sträckläste ca 200 sidor. Men så hände något, och jag lät boken ligga utan att läsa. Jag tror till och med att jag lånade om boken. Men då jag liksom inte kom in i boken så bestämde jag mig för att ta och lyssna på boken istället. Och återigen så drogs jag in i boken men efter några CD-skivor så hände något igen. Jag lät boken ligga ytterligare, och var tvungen att låna om även ljudboken. Men så bestämde jag mig återigen för att ge boken en chans, och nu är den då utläst (utlyssnad).

Anledningen till att jag började läsa boken är delvis att jag hört så mycket om den. Alla lovordar den. Och så handlar den ju om böcker. Och utspelar sig i Barcelona. Och som sagt jag drogs in i boken redan från första sidan, där Daniel hittar boken "Vindens skugga" i de bortglömda böckernas gravkammare i Barcelona.

Nu så här efter att jag är klar med boken så gillar jag den. Jag gillar hur svaren på gåtorna nystas fram. Och det var ett par vändningar som jag inte riktigt var beredd på. Även om jag kunde räkna hur boken skulle sluta. Boken är en blandning av spänning, romantik, äventyr och drama.

Och även om jag liksom tröttnade på boken ett tag, så beror det nog egentligen inte så mycket på själva boken, utan på det faktum att jag ju kände pressen att läsa alla dessa böcker vi har på jobbet. Det blev lite för mycket. Och jag tappade egentligen sugen för allt vad läsning/lyssning gällde. Men nu känner jag att jag är på banan igen. Även om jag ska ha läst ut "Förnuft och känsla tills på onsdag eller torsdag, men bara kommit ett 30-tal sidor in!

Om jag kan rekommendera "Vindens skugga"? Jo men det kan jag såklart. Men var beredd på att den kan vara lite seg där efter en 200 sidor kanske...

Betyg: 4 om än en svag sådan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar