onsdag 31 augusti 2016

Mord i sinnet

Författare: P.D. James
Titel: Mord i sinnet
Genre: Deckare
Antal sidor: 244
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: A Mind to Murder
Översättning: Inger Fahlander
Serie: Adam Dalgliesh #2
Utgivningsår: 1963 (min utgåva 1999)
Format: Inbunden
Källa: Biblioteket
Utläst: 26 augusti 2016

Baksidetext: Miss Bolam – korrekt, lojal, pedantisk, men inte särskilt populär föreståndare på en privat psykiatrisk klinik i London – blir brutalt mördad. Så enkelt det hade varit om man kunnat lasta en psykotisk patient för den tragiska händelsen! Men Adam Dalgliesh kan snart visa att mördaren måste vara en av miss Bolams arbetskamrater – någon av läkarna eller sköterskorna. Och det visar sig att under klinikens yta av lugna, effektiva rutiner finns en värld av girighet, svartsjuka, hat och utpressning.

P. D. James föddes 1920 i Oxford och har genom sin snart fyrtioåriga författarkarriär befäst sin ställning som kanske den främsta av de engelska deckarförfattarna. Mest älskad har hon blivit för sina kriminalromaner med den originelle, poetiske polisintendenten vid Scotland Yard – Adam Dalgliesh. 


Min kommentar: Mord i sinnet är del två i serien om kriminalkommissarie Adam Dalgliesh. Boken skrevs redan 1963, men kom inte ut på svenska förrän 1989!

I den här boken får vi lära känna Dalgliesh lite mer, som att han skriver poesi och har gett ut böcker… Storyn utspelar sig till större delen på den psykiatriska kliniken som mordet har begåtts på.

Det är ingen berättelse som stormar fram, nej, sakta men säkert kommer det fram små ledtrådar till vem mördaren kan vara. En klassisk brittisk kriminalhistoria helt enkelt!

Återigen är det ganska många personer att hålla koll på, vilket återigen gör mig lite lätt förvirrad. Liksom i förra boken velade jag fram och tillbaka flera gånger vem som kunde vara mördaren. Med tanke på att miss Bolam inte var så vidare värst poppis så kunde flera av hennes medarbetare vara den skyldige/skyldiga. Till en början verkar det som att varenda en har alibi för tidpunkten då mordet sker, men det ändras allteftersom.

Jag tycker inte att ”Mord i sinnet” riktigt kommer upp i ”Slut hennes ögon”-klass, men å andra sidan brukar tvåan vara den svåraste boken att skriva… Men, samtidigt vill jag lära känna Dalgliesh ännu mer, så visst kommer jag fortsätta serien. Jag har dock några andra böcker som pockar på min uppmärksamhet först!


Betyg: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar