onsdag 10 augusti 2016

Själarnas bibliotek

Författare: Ransom Riggs
Språk: svenska (engelska)
Originaltitel: Library of Souls
Översättning: Jan Risheden
Genre: Ungdomsbok, Spänning
Utgivningsår: 2015 (min utgåva 2016)
Antal sidor: 507

Baksidetext: En pojke med övernaturliga krafter. En armé av livsfarliga monster. Och ett avgörande slag om de besynnerliga barnens framtid.

Min kommentar: Det här är då den avslutande delen i trilogin om Miss Peregrines besynnerliga barn. I den här boken är det full fart från sidan ett. När jag fick hem boken från biblioteket och upptäckte att den är 507 sidor lång så funderade jag hur författaren skulle lyckas att hålla spänningen uppe så många sidor. Men, han höll mig fångad. Jag läste ut boken på tre dagar.

Även om jag inte är rätt målgrupp från början, då det är en ungdomsbok så gillade jag den, liksom de två första böckerna i serien.

Återigen är det, i mitt tycke, fotona som lyfter boken. Tycker det är ett genialt drag att skriva en berättelse utifrån ett antal ”besynnerliga” foton.

Jag ser verkligen framemot filmatiseringen av böckerna. Det är Tim Burton som är regissör och jag tror han är som klippt och skuren för att regissera filmerna. Jag kommer självklart se filmerna. Och som vanligt så har jag väl glömt bort halva handlingen i böckerna så det blir en total överraskning för mig!

Betyg: 3

År jag läste boken: 2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar