måndag 29 augusti 2016

Flickan under jorden

Författare: Elly Griffiths
Titel: Flickan under jorden
Genre:
Deckare
Antal sidor: 249
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Crossing Places
Översättning: Carla Wiberg
Serie: Ruth Galloway #1
Utgivningsår: 2009 (min utgåva: 2009)
Format: Inbunden
Källa: Biblioteket
Utläst: 
18 augusti 2016


Baksidetext: En man som är ute och går med sin hund i den otillgängliga trakten utanför King’s Lynn i Norfolk får en chock när hunden plötsligt kommer springande med ett ben i munnen. Ett människoben. Kriminalkommissarie Harry Nelson misstänker att det är kvarlevorna av Lucy Downey, en flicka som kidnappades för tio år sedan, och kallar in arkeologen och benexperten Ruth Galloway.
     Ruth Galloway närmar sig fyrtio och har försonats med tanken på att hon kommer vara singel resten av livet. Hon bor ensam med katterna och radion som enda sällskap och föreläser på universitetet. Mot sin vilja finner hon sig indragen i mysteriet med kroppen som begravdes i den sanka marken i hennes hemtrakter.
     När ännu en flicka försvinner blir läget alltmer desperat. Nelson och Ruth närmar sig varandra i jakten på sanningen om flickornas öde samtidigt som Ruth börjar få hotfulla meddelanden. Det visar sig att hon själv svävar i livsfara för att hon hjälper polisen.

Elly Griffiths debut som kriminalförfattare är en fängslande berättelse med huvudpersoner som stannar hos läsaren långt efter sista sidans slut. Flickan under jorden är den första boken i serien om den färgstarka Ruth Galloway. 


Min kommentar: Jag har äntligen läst Elly Griffiths första bok om arkeologen Ruth Galloway som hjälper polisen vid brott i egenskap av benexpert. Jag har stött på Ruth i många bokbloggar, men har av någon anledning inte tagit tag i att läsa böckerna. Förrän nu. Jag har väl haft en massa andra spännande projekt…

Det här en mysig brittisk kriminalroman, typ lite som ”Morden i Midsomer”. Boken (böckerna) är skriven i presens vilket inte är så jättevanligt i deckarvärlden. Men, i min värld så höjer det läsupplevelsen. Jag var verkligen på saltängarna med Ruth och Harry…

Elly behöver inte skriva mängder med ord för att förklara t.ex. saltängen, nej trots att hon är ganska fåordig så fångar hon miljön perfekt! Personligen är jag inte så mycket för en massa omskrivningar för att förklara något.

Jag fattade tycke för Ruth med en gång. Snart 40 år. Lite överviktig. Bor med sina två katter ödsligt ute vid saltängarna… Men, jag tycker det är synd att det är så stort fokus på hennes övervikt. Jag hoppas att det inte blir det i de andra böckerna.
Bitvis är boken mycket otäck, och jag fick liksom lägga undan boken några minuter innan jag kunde läsa vidare! Och, det är precis så jag vill ha det i en deckare. Det behöver inte vara konstant otäckt, men någon passage här och där så att pulsen ökar!

Jag ser verkligen fram emot de påföljande böckerna om Ruth!

Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar