söndag 14 augusti 2016

Slut hennes ögon

Författare: P.D. James
Titel: Slut hennes ögon
Originaltitel: Close her eyes
Språk: svenska (engelska)
Översättning: Inger Fahlander
Genre: Skönlitteratur, Deckare
Serie: Adam Dalgliesh #1
Utgivningsår: 1962 (min utgåva 1999)
Antal sidor: 214
Format: Inbunden
Utläst: 14 augusti 2016

Baksidetext: Friden råder över den elisabetanska herrgården Martingale. Det är en fin eftermiddag i slutet av juli och mrs Maxie pustar ut efter dagens bestyr. Men lugnet förbyts i chock när den nya kammarjungfrun Sally vid middagen annonserar att hon just förlovat sig med sonen i huset.
     Sally är förförande, vacker, klipsk och har en utomäktenskaplig son – skandalen är ett faktum. Följande morgon påträffas Sally strypt. Detta är kanske ändå inte den lösning mrs Maxie önskat.
     När kriminalkommissarie Dalgliesh kommer för att börja utredningen finner han att den fridfulla byn döljer passioner och hemligheter som mordet tvingar i dagen.

P.D. James är en av alla tiders största deckarförfattare. Slut hennes ögon är hennes debutbok, där vi för första gången får möta hennes hjälte Adam Dalgliesh.



Min kommentar: I min bokhylla så har jag två böcker av P.D. James, och för ett litet litet tag sedan plockade jag ur den ena ur bokhyllan för att börja läsa den. Men, så upptäckte jag att det här var typ den sista boken i serien om Adam Dalgliesh. Och ska jag nu läsa en bok om kriminalkommissarie Dalgliesh, så är det lika bra att ta det från början.

Det märks inte att det här är P.D. James’s debutbok. Och hon kan verkligen skriva deckare, även om detta förmodligen inte är hennes bästa bok. Jag har bara läst ”När döden kom till Pemberley” innan, så jag har ju inte så mycket att jämföra med än.

Men det här är min typ av mordgåta. Engelska landsbygden. Ett litet ”gulligt” mord. Inget blod och splatter här inte. Det finns en hel uppsjö med misstänkta och jag velade fram och tillbaka innan jag fick veta vem mördaren egentligen var. Visserligen misstänkte jag mördaren ganska tidigt, men sedan så kom det ju fram en massa andra spännande detaljer och så vacklade jag!

Självklart ska jag läsa vidare om kriminalkommissarie Adam Dalgliesh, och det är inte bara för att jag har två böcker som väntar i bokhyllan…

Betyget dras ned något då det i mina ögon var ganska många karaktärer att hålla koll på, och jag hade lite svårt att hålla koll på dem ett tag. Men å andra sidan, hade det inte varit det så hade ju mordet haft sin upplösning mycket snabbare!

Betyg: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar