tisdag 30 augusti 2016

Janusstenen

Författare: Elly Griffiths
Titel: Janusstenen
Genre:
Deckare
Antal sidor: 295
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Janus stone
Översättning: Carla Wiberg
Serie: Ruth Galloway #2
Utgivningsår: 2010 (min utgåva: 2010)
Format: Inbunden
Källa: Biblioteket
Utläst: 
19 augusti 2016

Baksidetext: Vid en utgrävning i Norfolk hittas ett skelett, till synes begravt under en vägg. Ruth Galloway kallas till platsen som arkeologisk expert. En av hennes första teorier är: ett människooffer till guden Janus. Under romartiden var den nämligen under just väggar och dörrar som dessa begravdes.
     Inom kort kallas Ruth även till en byggarbetsplats, där man har hittat skelettet av ett barn.
     Kriminalkommissarie Harry Nelson, som mer än gärna arbetar tillsammans med Ruth Galloway, får ta hand om fallet. Finns det något samband? Och varför denna koppling till romersk mytologi? Till råga på allt är Ruth gravid, och Nelson är den lika överraskade som lycklige fadern – Nelson som har fru och barn där hemma.
     När Ruth börjar trakasseras av en anonym förföljare inser både hon och Nelson att de är en mörk hemlighet på spåren. 


Min kommentar: Jag gillade den första boken om arkeologen Ruth Galloway att jag var tvungen att åka till ett annat bibliotek i kommunen än där jag brukar låna böcker, bara för att få tag på den direkt. Jag orkade inte ens vänta de två-tre dagar det skulle ta att få boken till stadsbiblioteket om jag reserverade boken!

Del två gjorde mig inte besviken, även om den inte riktigt riktigt kommer upp i ettans nivå. Själva kriminalhistorien är inte det som ”drar” för mig, nej det är Ruth och Harry. Jag vill veta mer om de båda karaktärerna. Jag vill veta hur deras relation utvecklas. Det blir nästan onödigt spännande när Michelle, Harrys fru, blir engagerad i Ruths graviditet. Kommer hon att få reda på vem som är fadern till Ruths barn?

Återigen är miljöbeskrivningarna fantastiska, och Griffiths väver in den romerska mytologin fint i berättelsen.

Jag kommer självklart läsa vidare. Jag vill lära känna Ruth ännu mer. Jag har gått och blivit lite småbetuttad i Harry, hård på utsidan, men mjuk på insidan… Ja, till och med Cathbad är jag nyfiken på.

Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar