tisdag 9 augusti 2016

Livet enligt Fikry

Författare: Gabrielle Zevin
Språk: svenska (engelska)
Översättning: Marianne Mattsson
Genre: Skönlitteratur, Roman, Feel-Good
Utgivningsår: 2014 (min utgåva 2015)
Antal sidor: 269

Baksidetext: Livet har inte blivit som Fikry hade tänkt sig. Hans fru har dött, hans bokhandel går sämre än någonsin och dessutom har någon stulit hans mest sällsynta och värdefulla bok.
     Vresig och sur bemöter han de få personer som vågar sig in i butiken på Alice Island. Tills han en dag får en udda leverans som vänder upp och ner på tillvaron. Något som ger honom en ny livsuppgift, får honom att öppna sig för kärleken och hitta tillbaka till litteraturens kraft.
     En rolig, bitsk och tänkvärd berättelse om att få en andra chans, om passion för böcker och passion mellan människor.

Min kommentar: Den här boken fångade mig från sidan ett. Jag vet inte vad jag hade förväntat mig. Det enda jag visste var att den handlade om en bokhandlare...

Den är både rolig, charmig och sorglig. Men, den är skriven på ett sätt som sagt fångade mig direkt. Jag kom på mig själv fnissa när jag läste boken, men det fanns även partier då jag kanske hade behövt en näsduk i närheten.

Jag kan varmt rekommendera denna feel-goodroman. För det är den känslan den lämnar efter sig.


Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar