fredag 12 augusti 2016

Delårsrapport...

Efter en enormt lång lässvacka, ca ett år faktiskt så började jag läsa böcker igen runt midsommar. Plötsligt hade lusten kommit tillbaka. Från april förra året och framåt så har jag mer eller mindre enbart läst bokcirkelböckerna. Och även detta var en kamp… Men, så helt plötsligt så började jag bli piggare och kände hur det började klia i lästarmen. Ja, till och med bokbloggen kom igång igen.
Så här kommer då en sorts delårsrapport gällande januari-juli 2016.

Totalt antal böcker: 27
Januari-maj
1. Sven Olov Karlsson - Porslinsfasaderna
2. Lionel Shriver - Store Bror
3. Elin Boardy - Mary Jones Historia: Nedtecknad av mig själv och alldeles uppriktig. Om mitt liv samt om Dolores & John Silver så som jag fått det berättat för mej av dom själva.
4. Louise Walters - Mrs Sinclairs resväska
5. Anne Frank - Anne Franks Dagbok: Den oavkortade originalutgåvan
6. Pooneh Rohi - Araben
7. Frida Skybäck - Norrsken

Juni
8. Marina Lewycka - En kort berättelse om traktorer på ukrainska
9. Tom Malmqvist - I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv
10. Amanda Hellberg - Tistelblomman
11. Marita Conlon-McKenna - En liten hattaffär på hörnet

Juli
12. Simona Ahrnstedt - Överenskommelser
13. Jonas Gardell - Har man inget liv får man köpa sig ett som alla andra
14. Jonas Gardell - Jesus sista ord på korset var inte "Härifrån ser man hela Mariannelund"!
15. Jonas Gardell - Livet suger och sedan dansar man disco
16. Muriel Barberry - Igelkottens elegans
17. Jenny Colgan - Det lilla bageriet på strandpromenaden
18. Anders Johansson - Kalmar Från Kattrumpan till slottet
19. Per Gustavsson - Uflykter i Småland
20. Maria Gustavsdotter - Fem pärlor till jungfruns krona - Dottern
21. Emily Brontë - Svindlande höjder
22. Ransom Riggs - Miss Peregrines hem för besynnerliga barn
23. Tony Parsons - Mannen och pojken
24. Amanda Hellberg - Snögloben
25. Jenny Colgan - Sommar på strandpromenaden
26. Charlotte Brontë - Jane Eyre
27. Ransom Riggs - Spökstaden 

Antal lästa sidor: 7162
Genomsnitt/dag: 
34
Genomsnitt/bok: 
286,5
Ljudböcker:
2
Antal lyssnade minuter (ljudböcker):
2062 (ca 34 timmar)

 
Snittbetyg: 3,6
Påbörjade serier: 3
Ingående serier:
1
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta):
0

 
Biografi: 1
Chicklit/Feelgood:
3
Deckare/Kriminalroman:
0
Drama:
9
Fantasy/Äventyr:
2
Historisk roman:
2
Humor:
3
Skräck/Thriller:
2
Klassiker: 2
Ungdom: 2
Bokcirkel: 2

Författare

Kvinnor: 15
Män: 7
Duo: 0
Originalspråk svenska: 13
Originalspråk engelska: 
0
Författare jag inte läst innan: 19

Källa

Biblioteksböcker: 21
Böcker i bokhyllan: 5
Lånade av vänner: 1

Inbundna:
20
Pocket:
5
Ljudbok:
2

Bästa bok: 
Överenskommelser
Sämsta bok: Store Bror 
Överraskning: En kort berättelse om traktorer på ukrainska
Besvikelse: Norrsken
Otäckaste: Snögloben
 

Kommentar:
Om bästa boken: En påläst författare som har lyckats rejält med ”romance” eller historisk kärleksroman.
Om sämsta boken: Boken är egentligen inte dålig, men det är den som tilltalat mig minst under den här perioden.
Om överraskningen: Visste inte vad jag skulle förvänta mig egentligen med tanke på titeln. Men, den är riktigt roligt skriven och den handlar egentligen inte så mycket om just traktorer… En positiv överraskning!
Om besvikelsen: Baksidetexten lät så lovande. Men, det blev platt pannkaka av det hela. Författaren lyckas inte alls på samma sätt som författaren till ”Överenskommelser”. Trots samma genre.
Om den otäckaste: Amanda Hellberg kan det där med suggestiva skräckromaner. Uppenbarligen gillar jag sådana böcker. Åtminstone just nu…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar