lördag 11 januari 2014

På tunn is

Titel: På tunn is - En resa till Antarktis
Språk: Svenska
Författare: Jenny Diski (översättning Meta Ottosson
Genre: Fakta, Geografi (om man ska tro bokens placering i museets bibliotek)
Utgivningsår: 1997 (2004: svenska utgåvan)
Antal sidor: 240 sidor
Baksidetext: På tunn is - en resa till Antarktis är både en spännande skildring av en resa till världens ände och en upptäcktsfärd i minnet och det mänskliga psyket. Jenny Diski drömmer om oändliga vidder, vithet och en resa där ingenting händer, där varje dag är den andra lik.
     När hon så äntligen befinner sig ombord på båten tillbringar hon mycket tid i sin hytt där hon läser och skriver och samtidigt gör en inre resa. Öppenhjärtig och personligt beskriver hon sin uppväxt, som enda barnet till två självmordsbenägna hysteriker, och sina vistelser på olika psykiatriska avdelningar.

Under resans gång får läsaren också möta medpassagerarna och då och då stiga i land. Jenny Diskis skarpa blick gör stor komik av de situationer som uppstår när olika typer av människor som inte känner varandra reser tillsammans och hon är skoningslös både i skildringen av sina medpassagerare och sin egen mamma.



Min kommentar: Man (jag) kan ju tycka att om en bok står i hyllan för polarlitteratur så ska den handla om just polarområdena... Det gör väl boken till viss del. För vi får ju följa författaren Jenny på hennes resa till Antarktis. Men egentligen tycker jag inte boken handlar SÅ mycket om det. Vad vi däremot får göra är att vi får följa en persons resa från barndomen till där hon är idag. Och vi får veta varför hon är som hon är. Så boken handlar mer om en inre resa, än den som är på väg till Antarktis.

Nu gillar jag den här boken, och det är ju tur ändå att jag har det här lilla projektet som får mig att läsa böcker jag aldrig ens skulle ha hört talas om annars!

Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar