söndag 5 januari 2014

Barnen i Röttlegården

Titel: Barnen i Röttlegården
Språk: Svenska
Författare: Bengt Aurelius
Genre: Barn- & ungdom
Utgivningsår: 1923
Antal sidor: 59 sidor
Baksidetext: -

Min kommentar: Den här boken hade jag aldrig hört talas om förrän fredagen den 13 december 2013. Det var nämligen då, mitt under kulturgårdens årliga luciafika som museichefen plockade fram den här boken och läste ett stycke. Jag blev självklart nyfiken och ville läsa hela boken, så jag gick upp till biblioteket och letade reda på boken. Av någon anledning så dröjde det tills i torsdags innan jag verkligen tog tag i boken.

Det är en julberättelse, som utspelar sig i Röttle, Gränna och på Visingsö, där vi får följa mjölnarbarnen i Rasmus kvarn(?) och om hur de firar jul.

Boken är onekligen lättläst, jag läste den på bussen på väg hem från jobbet. Det är en sträcka på ca 30 minuter. Samtidigt fick jag vid ett par tillfällen tänka till, då det är gamla stavningar i boken.

Dessvärre blev jag inte helt såld, på boken, trots det lovande utdraget. Det var kanske sättet museichefen läste den på... Samtidigt är den inte dålig. Jag har dock svårt att se att "dagens ungdom" skulle ta och läsa boken. Nej, det är nog mer gamla Röttle-, Gränna- och Visingsöbor som kan tycka den är kul att läsa.

Betyg: 2,5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar