tisdag 7 januari 2014

Mansfield Park

Titel: Mansfield Park
Språk: Svenska
Författare: Jane Austen (översättare: Maria Ekman)
Genre: Roman
Utgivningsår: 1814 (min upplaga: 1997)
Antal sidor: 377 sidor
Baksidetext: "Fanny Price var vid den här tiden nyss fyllda tio år, och även om det vid första anblicken kanske inte fanns så mycket hos henne som fångade intresset, fanns det åtminstone inget som väckte släktingarnas förargelse" Med denna karakteristiska blandning av medkänsla och kvickhet presenterar Jane Austen huvudpersonen i Mansfield Park från 1814.
     Fanny växer upp som fosterbarn hos sin moster och morbror på godset Mansfield Park och hon är just en sådan hjältinna som vi lärt känna i Austens andra stora romaner som Stolthet och fördom, Emma och Övertalning - intelligent, med glasklar blick för omgivningens förtjänster och brister och med en gripande insikt om vad som är möjligt att uppnå för en flicka av lägre börd i ett samhälle genomsyrat av klassgränser. Och få, om någon, kan som Jane Austen skildra den omöjliga kärleken.
     Mansfield Park, som här föreligger i tolkning av Maria Ekman, har aldrig tidigare översatts till svenska. Det är en av litteraturens gåtor skriver Ruth Halldén i sitt förord. "Det är som allt av Shakespeare fanns på svenska utom Hamlet."


Min kommentar: Boken handlar då om Fanny Price som bor som fosterbarn hos sin moster och morbror på godset Mansfield Park. Hon får ständigt veta att hon inte är lika fin som de övriga i familjen och att hon inte är en fullvärdig medlem. Förutom av sin kusin Edmund. Att Fanny har "svaga nerver" gör ju det hela inte bättre. Men trots detta så verkar hon klara sig bra. Jag menar, hon är ju ändå bokens hjältinna!

Boken innehåller det som Jane Austens böcker brukar. Överklass möter lägre klass. En hjältinna som vägrar att kuva sig för någon eller något. Vackra miljöbeskrivningar. En man som man tror är god men som visar sig ha "onda" avsikter. Det finns alltid någon/några onda/elaka människor. I den här boken, kan jag för allt i världen inte klara av mrs Norris. Men, det finns fler elaka människor i boken, och jag kan inte sluta tänka på att Fanny faktiskt blir mobbad. Eller är det bara jag som tycker det?Man blir inte besviken när man läser Mansfield Park... Vi har prästen (eller han som ska bli präst), militären, i detta fall ska Fannys bror ut i flottan.

Jag började läsa den här boken på engelska, för jag tycker att Austens böcker ska läsas på engelska. Men, jag fick faktiskt ge upp. Jag kom liksom ingenvart, så det var bara att byta till en svensk översättning. Även här gick det trögt. Inte förrän jag tagit mig genom mer än halva boken tyckte jag att det började hända grejer. Egentligen tog det inte fyr (i min mening) förrän jag hade kanske en 50 sidor kvar. Men, har man tagit sig över "tröskeln" som jag läste i en annan bokblogg så är det en bra bok. Men jag gillar Austens sätt att se på omvärlden och hennes sätt att beskriva den. Jag förflyttas tillbaka i tiden. Ibland glömmer jag faktiskt att det är 1700-talet vi pratar om. Böckerna är ju fortfarande aktuella!

Betyg: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar