måndag 5 maj 2014

Nådens omkrets

Titel: Nådens omkrets
Språk: Svenska (norska)
Författare: Jörgen Brekke
Översättare: Per Olaisen
Genre: Deckare
Utgivningsår: 2012
Antal sidor: 352
Baksidetext: "Hur föredrar du skalpellen - vass, ganska vass eller slö?"

År 1528 gör en ung, kringresande tiggarmunk ett kort stopp i Bergen innan han drar vidare norröver. Med sig tar han ett antal sylvassa barberarknivar och ett obehandlat skinn.
     Nästan femhundra år senare dyker det upp ett lik, halshugget och flått, på ett museum i Richmond, Virginia, och ytterligare ett i det dammiga bokvalvet på ett bibliotek i Trondheim. Båda morden verkar ha anknytning till Johannesboken, en uråldrig text skriven på pergament. De verkar också ha utförts av någon med tillgång till gamla barberarknivar.
     Den första kriminalromanen om den amerikanske mordutredaren Felicia Stone och den norske polisen Odd Singsaker är en historia om dissektion, gamla böcker, blodiga mord och svårläkta sår.


Min kommentar: Av någon anledning kände jag behovet av att låna en bok. Jag gick bort till deckarhyllan, då det var längesedan jag läste en deckare. Men då jag inte orkade stå och gå igenom hyllrad för hyllrad, så kikade jag på snurran. Nästan direkt får jag syn på den här boken. Och jag fastnade. Jag menar vi snackar 1500-talet, munk(ar?), bibliotek, museum... Den här boken måste jag bara läsa!

Det är en ganska klassisk deckare där nutid, blandas med dåtid, och på något sätt så hör alla delhistorier ihop. Vi har den erfarne polisen med alkoholproblem... Varför ska dessa utredare "alltid" vara glada i spriten? Bitvis är den ruskigt spännande. Lite makaber. Jag hade dock svårt att komma in i boken då den hoppade mellan Norge i nutid, USA i nutid, Norge dåtid, vi får följa tiggarmunkens liv... Men, när jag tagit mig igenom det här och jag fick kläm på "hoppen" fram och tillbaka i tiden så läste jag på av bara farten.

Som vanligt så fattade jag inte förrän i slutet vem som var mördaren utan jag misstänkte folk hej vilt i boken!

Den här boken är dock ingen jag rekommenderar för min bokcirkel, då mina medläsare där uppenbarligen inte gillar blodiga mord... Den här boken är med andra ord INGET för dem!

Betyg: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar