onsdag 14 maj 2014

Bokklubben vid livets slut

Titel: Boken vid livets slut (The End of Your Life Book Club)
Språk: Svenska (engelska)
Författare: Will Schwalbe
Översättare: Charlotte Hjukström
Genre: Biografi
Utgivningsår: 2013
Antal sidor: 297
Baksidetext: "Vad är det du läser?" Det är frågan Will ställer till sin mamma, Mary Anne, när de sitter i väntrummet på cancermottagningen. Det är november 2007, kort efter att hon diagnosticerats med långt framskriden cancer.
     Detta är den sanna historien om en son och hans mamma, och om den bokklubb som under hennes sista tid i livet för dem närmare varandra. I takt med att sjukdomen sprider sig läggs bok efter bok till läslistan, och i de personliga samtalen kring böckerna får Will och Mary Anne en möjlighet att återupptäcka sina liv och lär känna varandra på ett nytt sätt. I bokklubbens sfär är de inte längre den sjuka och den friska, utan en mamma och en son som tillsammans upptäcker nya världar.
     Bokklubben vid livets slut är en ömsint hyllning till en älskad mamma,  och en inspirerande betraktelse över böckers förmåga att skapa mening och glädje ur kaos och förgängelse, att skänka oss tröst och vidga vår kunskap om oss själva och andra.

Min kommentar: Det här är en bok jag sneglat på ett tag, men ändå tvekat att läsa, då den ju ändå handlar om döden. Och det känns ju inte så jätteupplyftande när jag redan innan jag börjar läsa boken vet att Wills mamma Mary Anne dör. Men, det var ändå något som lockade med boken. Så jag tog tag i den och läste den. Och boken handlar så mycket mer än om döden. Den handlar om förhållandet mellan en mor och hennes son. Att hålla ihop familjen... Och om böcker såklart.

Jag tycker det är en otroligt fin bok, men ibland så glömmer jag bort att det är en verklig historia. Jag har liksom svårt att se den här familjen (framför allt mamman) har varit med om allt som man läser. Och även om jag redan från början visste hur det skulle sluta, så satt jag och hoppades att man skulle hitta ett botemedel till Mary Anne. Men, icke att förglömma, jag har fått sjukt många nya boktips!

Betyg: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar