lördag 24 maj 2014

Barnet som ingen ville ha

Titel: Barnet som ingen ville ha
Språk: Svenska
Författare: Jan-Erik Kjellberg
Genre: Fakta, Biografi
Utgivningsår: 2014
Antal sidor: 348
Baksidetext: Jan-Erik Kjellberg född 1924 oönskad, lämnad att dö, placerad i ett fosterhem, tillbakahållen, stundom älskad, ett resultat av kämpaglöd och tillfälligheter och med ett oerhört gott minne, så kan man sammanfatta författaren till denna unika bok.
     Röttle by blev under uppväxttiden den plats där Jan-Erik Kjellberg danades. Därifrån har författaren tydliga minnen av varje stuga, dess invånare och dessas olika karaktärer. Dåtidens syn på fosterbarn från såväl myndighetspersoner i samhälle och skola, som av människor i hans väg, präglade hela hans uppväxt. Längtan efter att godkännas av en far och svek som skadade det lilla som fanns av självförtroende, beskrivs som i en roman, men med kuslig realism och inlevelse.
     Boken ger tydlig inblick också i dåtida seder, sysslor och bruk från vardagsliv såväl som från högtider, från lekar såväl som från inträde i vuxenlivet. Många var de personer i Gränna som gav bestående intryck av värme, men också djupa ärr i den unga pojksjälen.
     Finska vinterkriget och dess förödande effekter är skildrade av Jan-Erik Kjellberg, som tog värvning för strid vid fronten. Från den militära enhet författaren tillhörde, är han det enda ögonvittne, som ännu lever då boken ges ut.
     Oljebranschen blev den yrkesgren som författaren kom att ägna sig åt och som han var stor del i uppbyggnaden av, men även inblandad i då branschen senare blev föremål för sammanslagningar.
     Sammanfattningsvis skildrar boken ett långt, innehållsrikt liv, i ett livets bergochdalbana.



Min kommentar: Det är alltid intressant att läsa om livshistorier, även om jag personligen kanske föredrar att läsa om kändisar, för att få veta mer om denne person. Vem är han eller hon egentligen? Men, nu har jag ju det här lilla bokprojektet som jag håller igång på sparlåga. Och hade jag inte haft det så hade jag inte fått läsa om Jan-Erik Kjellbergs mycket spännande levnadshistoria. För det är det. Tänk själv att födas av en ogift kvinna på 1920-talet... Nej, det var oftast inte att tänkas på. Istället skickade man iväg sina döttrar till förlossningshem, fast det sade man ju inte till familjen och släkten. Och långt bort skulle de skickas med, så ingen skulle känna igen den gravida kvinnan... I Jan-Eriks fall fick hans mor åka från Sundsvall ända ner till Skänninge i södra Östergötland. Förlossningshemmen var även behjälpliga att slussa barnen vidare efter förlossningen, också det så långt bort från mammans hemort som möjligt.

Huvudpersonen i den här boken hamnade så småningom i en fosterfamilj i Röttle och han berättar ganska så ingående om sin uppväxt där. När författaren berättar om varenda gård i Röttle och vem som bodde där, ja då tröttnade jag faktiskt lite, men det beror med all säkerhet på att jag inte har någon koppling till Röttle och jag har inte en susning om vem författaren pratar om.

Vi får sedan följa med Jan-Erik genom livet, skolgången, längtan efter att träffa sina biologiska föräldrar, hur han tar värvning och krigar vid fronten under Finska vinterkriget, blir förälskad, det civila livet efter militärtjänstgöringen.

Även om jag inte har någon som helst koppling till vare sig författaren, Röttle, Finska vinterkriget eller oljebranschen, så var det en intressant bok. Och ibland så trodde jag att jag faktiskt läste en roman, och inte en biografi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar