tisdag 20 december 2016

Love Actually

Bilden kommer från IMDB.com
Titel: Love Actually
Originaltitel: Love Actually
Genre: Romantisk komedi
Regissör: Richard Curtis
Baserad på: -
Skådespelare: Colin Firth, Hugh Grant, Emma Thompson, Liam Neeson, Alan Rickman, Laura Linney, Keira Knightley, Martine McCutcheon, Bill Nighy, Rowan Atkinson m.fl.
Utgivningsår: 2003
Längd: 129 minuter
Serie: -
Såg den på: DVD 4 december 2016
Betyg: 4

Handling: I Love Actually vävs flera historier och karaktärer samman med en gemensam nämnare - kärleken. Vissa av historierna är romantiska och lyckliga med andra är sorgliga. De utspelar sig i London veckorna innan jul. När julen väl kommer, har livet för de inblandade förändrats på det mest oväntade sätt.

Om du vågar se dig omkring, kommer du att upptäcka att kärleken finns överallt...

Min kommentar: Det här är en av mina favoritfilmer, alla kategorier! Att den utspelar sig kring jul, gör inte saken sämre. I den här filmen är det flera parallellhistorier, som ändå på något sätt hänger ihop med varandra. I vanliga fall så är jag inte så förtjust i den här typen av film. Och första gången jag såg den så hade jag lite svårt att få ihop alla karaktärer och förhållanden. Men, har man sett den ett par gånger så har man full koll!

Jag gillar alla historierna på sitt sätt, men jag skulle faktiskt vilja veta lite mer om Emma Thompson och Alan Rickmans (karaktärerna förstås) förhållande, men även Hugh Grants karaktär! Bill Nighy är ju för övrigt underbar. Colin Firth, ja han är ju Colin Firth, och en stor del till att jag överhuvudtaget såg filmen första gången!

Därefter har jag sett filmen så många gånger att jag helt tappat räkningen. Det är ett måste att se den kring jul, i år blev det kanske lite "tidigt", men ack så jag behövde den filmen den kvällen jag såg den!

Jag tycker att filmen håller väldigt bra, även om den är riktigt stjärnspäckad. Ofta kan jag tycka att sådana här filmer, med idel stora skådisar, att de inte är så bra. Det känns som att skådespelarna ska överträffa varandra. Men, den känslan får jag inte här!

Visst, filmen är kanske lite "gubbig" då de flesta av männen i filmen får ihop det med yngre kvinnor. Men, jag försöker att inte tänka på det när jag ser filmen...

Vill du ha en romantisk och emellanåt väldigt rolig film, så kan jag varmt rekommendera den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar