söndag 18 december 2016

Lady Susan

Författare: Jane Austen
Titel: Lady Susan
Genre: Roman
Antal sidor: 174
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Lady Susan
Översättning: Eva Liljegren
Serie: -
Utgivningsår: 1871 (min upplaga 1993)
Format: Inbunden
Källa: Biblioteket
Utläst:17 december 2016
Betyg: 4

Baksidetext: -

Min kommentar: Jane Austen skrev denna roman, i form av en brevroman, redan 1795, men den utgavs inte förrän 1871, 54 år efter Jane Austens död. Romanen består av 41 brev och en avslutning. I breven framstår Lady Susan som osympatisk och omoralisk. Inte så konstigt kanske, med tanke på den tidens rådande uppfattning och moral. Hon är vacker, duktig på att konversera med män vilket gör att de flesta männen hon träffar blir kära i henne. Inte nog med detta, hon är nybliven änka. Och har en dotter. Ja ni förstår ju själva hur det avverkas i breven som flödar fram och tillbaka. I breven som Lady Susan skriver till sin väninna avslöjas hennes verkliga känslor.

Trots att den här boken är ganska olik övriga jag läst av Jane Austen så gillar jag den. Det märks att den är skriven i början av hennes författarskap, men visst är det Jane Austen man läser! I den här boken är det ju en kvinna (Lady Susan) som är "boven", men med dagens ögon så är hennes agerande inget konstigt alls. Men, tänk er slutet av 1700-talet, början av 1800-talet...

Har ni inte läst boken, gör det. Men, för min del var det väldigt många att hålla koll på. Att de heter samma både senior och junior gör ju inte saken lättare. Nu har dock författaren tänkt till, och i början av boken finns ett persongalleri som förutom talar om vad personerna heter, även förklarar vilket förhållande de har till andra karaktärer i boken.

Nu i år (2016), kom en filmatisering av Lady Susan, som man gett namnet "Love & Friendship", väl värd att se. Jag tycker filmen fångar boken bra. Namnet Love & Friendship kommer från en annan roman skriven av Jane Austen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar