onsdag 7 december 2016

Game of Thrones - Säsong 1

Titel: Game of Thrones - Säsong 1
Originaltitel: Game of Thrones
Genre: Fantasy, Äventyr
Skapad av: David Benniof, D.B. Weiss
Baserad på: George R.R. Martins böcker "A Song of Ice and Fire"
Skådespelare: Peter Dinklage, Sean Bean, Kit Harington, Nikolaj Coster-Waldau, Lena Headey, Emilia Clarke, Iain Glen m.fl.
Premiär: 7 april 2011 (USA)
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 50 min
Såg den på: DVD november-december 2016
Betyg: 4

Handling: Kampen om tronen har börjat. Den kommer sträcka sig från söder, där värmen främjar lust och intriger, över de stora och vilda östra länderna, och hela vägen upp till det frusna norden, där en skyhög vägg av is skyddar riket från de mörka krafterna som ligger utanför.

Serien utspelar sig på den fiktiva kontinenten Westeros, ofta kallad "De sju kungarikena". Eddard "Ned" Stark, lord av Winterfell, bekymras av rykten från muren i norr då han får besked om att Jon Arryn, hans mentor och kungens hand, dött av feber och att kung Rovert Baratheon är på väg till Winterfell. Ned blir tillfrågad om att ersätta Arryn som kungens hand och reser till King's Landing för att assistera kungen. Familjen Stark delas upp genom att Ned och döttrarna Arya och Sansa åker till King's Landing. Kvar i Winterfell är Neds hustru, Catelyn, och hennes söner. Jon Snow, Neds oäkting som är illa omtyckt av Catelyn, beger sig till muren i norr för att bli en edsvuren man i Nightwatch, den traditionstyngda vaktstyrka som försvarar muren som separerar det avlägsna norden.

På andra sidan havet, på kontinenten Essos smider exilprinsen Viserys Targaryen planer för att återerövra De sju kungarikena. Han gifter bort sin yngre syster Daenerys till stamkungen Khal Drogo. Daenerys blir senare en av huvudkaraktärerna då hon också har planer på att sitta på järntronen. Andra pretendenter är Roberts yngre bröder Stannis och Renly, som ser sig som Roberts legitima arvtagare. I norr gör Neds äldste son Robb anspråk på att vara "kungen in Norr" och på Järnöarna utropar sig lord Balon till kung av Järnöarna.

Min kommentar: Jag stod länge emot den enorma hypen kring Game of Throne. Förmodligen av den enkla anledningen att det blev en sån hype. Men, till slut kan ju inte ens jag värja mig längre.

Så här i första säsongen är det enormt många (i mitt tycker) karaktärer att hålla koll på. Alla olika släkten, var de bor, vad de är ute efter... Jag var inte helt såld på serien efter första avsnittet, men sedan hade jag svårt att inte kolla på alla resterande nio avsnitt i en följd.

Det är väldigt hög kvalitet på produktionen, det känns som att man är på plats i Westeros. Kostymerna och miljöerna är fantastiska.

Jag hade så klart hört mycket om serien innan jag nu äntligen tog steget att påbörja den. Som att det är mycket våld och sex. Jo, jag tackar ja. Det är inget för den pryde och lättskrämda personen inte. Fick ett tips av en kompis att INTE fästa mig vid någon karaktär. Och självklart fastnade jag för en karaktär det första jag gjorde. Och självklart gick det åt fanders för honom...

Jag är helt med på hypen, och måste nu se vidare. Då jag inte har HBO Nordic, och jag inte vill fulstreama, så får jag vackert invänta tills säsong 2 kommer in på bibblan igen. Då det är gratis att låna filmer på bibblan i kommunen där jag bor, så är det ju väldigt ekonomiskt fördelaktigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar