söndag 3 juli 2016

Tistelblomman

Titel: Tistelblomman
Författare: Amanda Hellberg
Språk: Svenska
Genre: Thriller
Utgivningsår: 2012
Antal sidor: 299
Baksidetext: Ensligt belägen på skotska höglandet ligger Tistelblomman, huset som Maja Grå och hennes Jack har flyttat till. Så fort Maja kliver över tröskeln känner hon husets dragningskraft – en känsla hon först avfärdar men som bara blir starkare. I trakten viskas det om fasansfulla hemsökelser och grannarna gör allt för att undvika huset. Samtidigt kämpar Maja med sina hemligheter. Hur mycket kan hon berätta för Jack utan att skrämma iväg honom?
     Närvaron av något som inte ska vara i Tistelblomman blir bara starkare och när Jack måste resa bort för en period blir Maja ensam i det stora huset. Ensam med sina tvivel och sina känslor. Att hon då tappar fokus på Tistelblommans gåta visar sig vara ett oåterkalleligt misstag.



Min kommentar: Det här är tredje boken om Maja Grå, som nu flyttat till Skottland med sin pojkvän Jack. Amanda har återigen skrivit en bra skräckroman, men jag blev inte lika rädd när jag läste den här boken som när jag läste hennes första bok om Maja Grå – ”Villfarelser”. Den boken fick jag till och med lägga ifrån mig kvällstid… Amanda lyckas på något sätt att få nackhåren att resa sig och min puls ökar.

Det är en riktig bladvändare och jag hade svårt att släppa boken. Jag läste ut den på en dag. Även om det krävdes att jag inte släckte lampan i husbilen förrän närmare 00.30 på natten.

Platsen för romanen är som gjort för otäckheter; Skottland. Hedarna. Ett öde hus i ödemarken. Det dröjer inte länge förrän Maja börjar uppleva saker i huset. Men vad är det som har hänt där, ingen av byborna vill ju ens prata om Tistelblomman. Men något är det. För att inte tala om händelsen på teatern. Ja, då var det inte långt ifrån att jag fick lägga ifrån mig boken.

Men vad är det med Jack egentligen? Hur kan man inte fråga om flickvännen vill följa med på resan? Nej, nej, han lämnar henne ensam i huset. Sedan hör han inte av sig på hela resan heller...

Men slutet? Nej, jag är inte så förtjust i slutet. Och jag vill veta mer om hennes jobb på polisen. Men, det får vi veta mer om i nästa bok – Snögloben. Har precis reserverat Snögloben på biblioteket och hoppas jag inte behöver vänta så länge innan den kommer!


Betyg: 3,5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar