lördag 30 juli 2016

Spökstaden

Författare: Ransom Riggs
Språk: svenska (engelska)
Översättning: Jan Risheden
Genre: Ungdom, Skräck
Utgivningsår: 2014 (min utgåva 2014)
Antal sidor: 430

Baksidetext: Tio besynnerliga barn är på flykt undan en armé av livsfarliga monster. Endast en person kan hjälpa dem, men hon är fångad i en fågelkropp.

Min kommentar: Spökstaden är uppföljaren till ”Miss Peregrines hem för besynnerliga barn”. Även denna bok är uppbyggd utifrån ett antal foton som författaren hittat hos samlare.

”Spökstaden” tar vid direkt där ”Miss Peregrines hem för besynnerliga barn” slutar. Det är ett högt tempo genom hela boken och jag hade svårt för att lägga ifrån mig den. Hur ska det gå för Jacob och hans nya vänner? Det är ju tomgastar och väsen precis överallt. I den här boken får vi lära känna ytterligare ett par besynnerliga barn, och det kan bitvis vara lite svårt att hålla isär alla.

Stora delar av boken utspelar sig i ett sönderbombat London 1940 och det är inte svårt att föreställa sig förödelsen runt om i London.

Det spelar ingen roll att det är en ungdomsbok, och att jag snart är 40 år. Den här är helt klart läsvärd, och jag ser fram emot del tre som jag precis reserverat på biblioteket.


Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar