tisdag 26 juli 2016

Mannen och pojken

Författare: Tony Parsons
Språk: Svenska (engelska)
Översättning: Cecilia Franklin
Genre: Roman
Utgivningsår: 1999 (min utgåva 2002)
Antal sidor: 312

Baksidetext: Harry Silver är mannen som har allt: en vacker hustru, en underbar son och ett välbetalt jobb på teve. När han fyller trettio inser han att detta borde vara den bästa tiden i livet. Man är fortfarande ung nog för att orka vara uppe hela natten, men gammal nog att få kreditkort. Är äntligen befriad från ungdomstidens osäkerhet och dåliga ekonomi – tack och lov för det! – men full av livskraft.
     Men så gör han sitt livs misstag och kastar bort allt över en natt. Plötsligt står han ensam med sin lille son och inser att det krävs mer än några timmars ”kvalitetstid” i veckan för att vara en bra pappa. För att inte tala om vad som krävs för att samtidigt utvecklas på jobbet, gräla med exfrun, hantera sitt kärleksliv och kraven från välmenande farföräldrar…


Min kommentar: En lättläst bok, om en man som verkar ha allt, men som naturligtvis sjabblar till det. Så där står han helt plötsligt ensam med sin son, för att han fick ett korkat infall. Det är en rak bok, utan massa ”trams”, men samtidigt går den aldrig riktigt in på djupet. Jag lär aldrig riktigt känna Harry eller någon av de andra karaktärerna. Emellanåt fnissar jag till när jag läser boken så det är en smårolig bok trots det tunga ämnet.


Betyg: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar