torsdag 28 juli 2016

Sommar på strandpromenaden

Författare: Jenny Colgan
Språk: Svenska (engelska)
Översättning: Birgitta Karlström
Genre: Feel-good
Utgivningsår: 2015 (min utgåva 2016)
Antal sidor: 398

Baksidetext: Sommaren har anlänt till det lilla fiskeläget i Cornwall och Polly Waterford kunde inte vara lyckligare. Hon är förälskad i den vackra kuststaden hon kallar hemma, i sitt bageri på strandpromenaden, och mest av allt i sin pojkvän.
     Men under ytan gnager en oro. Den milda sommarbrisen som sveper genom staden verkar bära något olycksaligt med sig. Hennes nyfunna vän har precis blivit änka och hoppas att flytten till staden ska lindra hennes sorg. Men Polly vet något som helt kan rasera vännens försiktiga steg mot återhämtning. Samtidigt får pojkvännen brottas med plikter han trodde att han hade lämnat bakom sig och Polly börjar få svårt att hantera hans allt längre perioder av frånvaro.
     Polly siktar mjöl, knådar deg och bakar bröd. Men ingenting verkar hindra den storm som kommer. Är hon på väg att förlora allt det hon kommit att älska?


Min kommentar: Ännu en härlig feel-good av Jenny Colgan. Det här är uppföljaren till ”Det lilla bageriet på strandpromenaden”. Även om författaren skrivit en kort sammanfattning av förra boken så rekommenderar jag att läsa ”Det lilla bageriet på strandpromenaden” innan du tar tag i uppföljaren.

I tvåan är sommaren åter i antågande och Polly bakar på och är så där härligt förälskad i sin amerikanske pojkvän. Men allt är inte sockersött inte, och det är det jag gillar. Att det inte bara går som på räls, även om jag anar hur det slutar. Det är ju ändå en feel-goodbok.

Det är en perfekt bok att ha i hängmattan eller på stranden. För det är svårt att lägga ifrån sig boken. Och miljön. Jag vill åka till Mount Polbearne. Jag vill kanske inte bo där på vintern. Men att få uppleva denna plats i Cornwall hade ju varit drömmen. Det gäller bara att passa in tidvattnet…

Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar